Hur måla Eduard?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur måla Eduard?

Inlägg av Stellan »

Har en näve av Eduards fina serie Spitfires i 1/48 men funderar hur att bäst måla dem då de har otroligt fin ytdetaljering med panellinjer och nitar. Är normalt användare av Vallejos färger men de kräver grundmålning med Tamiya primers. Kommer ytdetaljerna att försvinna under en primer eller kan jag köra på?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur måla Eduard?

Inlägg av magnusf »

Jag har kört primer på mina i skala 1/72 och upplevde inte att detaljerna försvann så prima på du! Tamiyas primer har dessutom den charmiga egenskapen att de "krymper" lite vid härdningen, jag har någon gång lyckats lägga på lite väl frikostigt och oroat mig för att jag dränkt modellen, efter en kvart så ser det bra ut ändå :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur måla Eduard?

Inlägg av Stellan »

Tackar för det, då kan jag sova lugnt. Nu måste jag bara bygga innan jag kommer till momentet.
Stellan Schroeder Englund
vingtor
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:41

Re: Hur måla Eduard?

Inlägg av vingtor »

Tamiya Fine Surface Primer er suveren. Jeg spruter den først gjennom et rør til en kopp, og lar den stå å "hvile" en halv time slik at all luft går ut. Deretter sprøyter den på modellen med airbrush. Videre så har jeg blitt veldig imponert over både Tamiya og Hataka Lacquer maling (Hataka orange serie). Den legger seg tynt på og dekker godt. Og er veldig fin å arbeide med. Hatakas farger er også mer korrekte enn mange andre modellmalinger jeg har prøvd.

Nils
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur måla Eduard?

Inlägg av Stellan »

Nils, tack för förslaget om både primer och färger.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur måla Eduard?

Inlägg av Stellan »

De inledande målningarna ger vid handen att alla detaljer syns finemang även efter primer och påföljande färglager. Ska blu kul att se allt komma samman och vädras framöver.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar