Färghjälp

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Färghjälp

Inlägg av Mikael Falk »

Hej!

Sitter och knåpar med Eduards Mig-23BN men blir inte klok på Eduards angivelser på camot, då jag helst vill slippa grisa med olika färger.
Har googlat halva internet efter enklare färgangivelser men inte hittat så nu vänder jag mig till detta forum med min fråga.
Någon som har en aning?

Maskinen jag tänkt mig är en Tjeckisk variant med "huggtänder" på nosen, i Eduards ritningar märkt som alternativ "D",

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Färghjälp

Inlägg av Anders.Edblad »

Vilket färgfabrikat föredrar du att arbeta med?
Det borde gå att klura ut lämpliga färger.

Anders E
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Färghjälp

Inlägg av Mikael Falk »

Ja man tycker ju att det borde gå få fram med hjälp av Internet. 🙂
Men hittills så har jag gått bet.

De färger jag mest använder är Gunze och Tamyia.
"1/48, för oss skumögda."
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färghjälp

Inlägg av Stellan »

Förmodar att tjeckiska eduard har koll på exakta färger i detta fall och då blir det till att blanda enligt de angivelser de ger. Dystert nog... Kan du inte köra enligt de recept som står i instruktionerna då? Kan inte tänka mig att det spelar jätteroll i slutändan om det blir ett par droppar eller så för mycket. Själv brukar jag köra på att färgerna ska "tycka om varandra" och att det inte ser helt skevt ut, inte att de stämmer överens med en officiell nyans.
Stellan Schroeder Englund
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Färghjälp

Inlägg av Mikael Falk »

Ja, kanske man borde ge sig på att försöka blanda färgerna ändå. Se det som en utmaning.
"1/48, för oss skumögda."
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färghjälp

Inlägg av Stellan »

Enligt foton på nätet ser det ut att vara två gröna o en brun enligt hyfsad standardmurrighet. Vi sitter och håller tummarna för dig.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar