Sprutbox fråga.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Sprutbox fråga.

Inlägg av Anders.Edblad »

Kai, det är absolut något att tänka på. På nätet finns det bra beskrivningar på hur man gör beroende vad för typ av vägg man har.
Vad man antagligen inte ska göra är att ansluta utblåset från boxen till befintligt ventilationssystem för fastigheten.
En av frågorna från Thomas var vad det är som kommer ut från utblåset. Jag har inget filter för utblåset och var lite fundersam om det skulle komma färg på den nyrenoverade fasaden. Det verkar som att det mesta av färgdammet fastnar i slang och fläkt efter två år syns det ingenting.
Ventil.jpg
Ventil.jpg (49.63 KiB) Visad 3726 gånger
Anders E
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Sprutbox fråga.

Inlägg av Janne Nilsson »

Teoretiskt så skall man "sota/rengöra" frånluften men en borste då och då. Det är därför frånluften ska popnitas istället för att skruvas.
Men med tanke på hur lite vi i regel använder dessa så kan man nog överse med det.

Använder man lättantändliga lösningsmedel rekommenderas en gnistskyddad fläkt. Men jag vet inte hur viktigt det är som vi använder dom.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Sprutbox fråga.

Inlägg av hanfeh »

Jag har haft en sprutbox byggd med en spisfläkt i väldigt många år och när jag ser dina bilder så undrar jag hur du kan ha så extremt rent inne i sprutboxen. Var bilderna från när den var nytillverkad?

Jag kör för det mesta med Humbrol (enamel) och späder med lacknafta. Det fastnar en hel del färg i fläktens filter som jag gör rent utomhus med cellulosatinner. Det sitter nog färg i den korta slangen efter alla år men tror att det är ett väldigt tunt lager. Har ett filter på ventilen på utsidan av huset och det byter jag kanske vartannat år då filtret blivit mörkt (som nu).

Viktigt att tänka på att man har tilluft när man ventilerar ut luft. Jag har tilluftsventil (syns lite till vänster om frånluftsgenomföringen). Slangen med tryckluft från boden utanför syns också på bilderna.

Bild

Bild

Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
ThomasBorg
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 apr 2012, 11:42
Namn: Thomas Borg
Ort: Gantofta

Re: Sprutbox fråga.

Inlägg av ThomasBorg »

Får bli temporär lösning, eftersom jag just nu inte har något permanent byggbord, utan använder databordet. Drömmen hade varit att bygga om förrådet till hobbyrum, men det saknas händighet och pengar till det projektet... Och ett permanent hobbyrum i huset lär nog ligga 5-10 år framåt då barnen lämnar boet och det blir fler rum lediga...

Men jag tackar för svaren i alla fall, och vet att jag kan dra utloppsslang genom fönstret utan att måla om hela uterummet på kuppen...
Thomas Borg
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sprutbox fråga.

Inlägg av Urban Gardini »

hanfeh skrev: 01 jun 2020, 11:17 Jag har haft en sprutbox byggd med en spisfläkt i väldigt många år och när jag ser dina bilder så undrar jag hur du kan ha så extremt rent inne i sprutboxen. Var bilderna från när den var nytillverkad?
1 - 1½ års användande med enbart vanligt filter plus kolfilter. I huvudsak MRP Lacquer. Det går faktiskt att städa nån gång då och då och torka rent men det mesta av over spray'en har hamnat på korken som jag har som snurrskiva. Gjorde rent extra mycket i samband med uppdateringen av boxen och vände på korkmattan innan jag skruvade fast spruthållarna genom den. Dock så har jag inte kommit mig för än att fixa till rengörningsstationen.


sprutbox 2.jpg
sprutbox 2.jpg (1.07 MiB) Visad 3650 gånger
sprutbox 1.jpg
sprutbox 1.jpg (954.59 KiB) Visad 3650 gånger
sprutbox 3.jpg
sprutbox 3.jpg (843.49 KiB) Visad 3650 gånger
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar