Hur gör man ett eget filter?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av U2U2 »

Hej alla,

behöver göra ett filter i gloss black och ett i buff. Hur går det till?

Med vänlig hälsning
Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av magnusf »

Daniel! Du beskriver inte vilken typ av färg du använder men generellt: späd en liten mängd färg med en stor mängd kompatibelt lösningsmedel och du har ett filter!

Vad gäller "kompatibelt lösningsmedel" så måste det inte bara vara kompis med färgen du använder för att göra ditt filter, det måste även vara snällt mot dina underliggande färglager.

Jag gillar färdigblandade "enamel-washer" typ MiGs (en favorit är Dark Brown Wash For Green Vehicles, jag använder den till mina flygplan men det behöver du ju inte berätta för någon...), vill du göra filter av dessa och tycker de är för kraftiga i färgen så späd dem med lågaromatisk lacknafta. För ett svart filter skulle jag använda oljefärg i lacknafta!

Var det ovanstående begripligt så prova, har du fler frågor så återkom så ska jag försöka svara efter bästa förmåga :) !

Hälsningar

Magnus
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av U2U2 »

Hej och stort tack!

Ska vara så tydlig som möjligt. Jag ska ha det för att måla flygplan. Närmare bestämt den där svarta remsa som lämnar avgassystemet (vet inte vad det heter).

Har aldrig prövat det förut och vet inte vilka produkter jag ska använda.

Eftersom du också verkar måla flygplan kanske du kan rekommendera något? Slipper helst blanda egna grejer.

Använder främst Ammo och Tamiya.

Med vänlig hälsning,
Daniel
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av U2U2 »

Just det...jag har en hel del oljefärg från Abteilung/AK
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av magnusf »

Har du en färgspruta? I annat fall är det enklare att använda torrpastellkrita som du maler mot ett sandpapper och sedan lägger dit med en pensel!

Bild

Bild

Båda de här två har fått avgasrester från kritpigment.

Hälsningar

Magnus
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av U2U2 »

Supersnyggt!

Ja, jag har airbrush och lär mig gärna. Själva sprutandet får jag öva på. Handlar mer om vilka produkter/färger jag ska använda.

Funkar svart pigment från Ammo lika bra som kritpigment? Antar att du gör det på en yta av Matt Varnish?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av magnusf »

Vill du prova med airbrush så blandar du Tamiya svart eller mörkgrå med lack och mycket thinner så kan du bygga upp effekten i tunna lager. Prova på något övningsobjekt först så du får lite känsla för det.

Svart pigment från Ammo funkar bättre tycker jag, det biter lite bättre än krita. Och ja, det blir bättre och enklare över en matt yta!

Hälsningar Magnus
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av U2U2 »

Jag hänger med på allt förutom "lack". Vilket lack tycker du jag ska köpa och vilken fördelning mellan färg, lack och thinner anser du är bäst?

Uppskattar verkligen hjälpen.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av magnusf »

Hej igen!

Bild
Här är första varianten jag tänkte på! Blanda lack och svart färg för att göra färgen transparent, addera lite av mattgöraren (10% eller så) och späd till slut till en bra (tunn) konsistens som funkar bra i sprutan.

Här är lite airbrush-tips: https://youtu.be/jH5OHYfSq5A

Bild
En annan variant är att använda Tamiyas färdiga "smoke" som är typ samma sak (dvs lack med lite lagom med pigment i). Även här kan du ha i lite mattgörare, det är inte helt nödvändigt men jag tycker effekten är lättare att se!

Och som vanligt: prova på något som du inte är så noga med först, en gammal modell eller bara en bit plast!

Hälsningar

Magnus
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Re: Hur gör man ett eget filter?

Inlägg av U2U2 »

Tusen tack! Ska beställa idag.

Tyvärr har jag några korta funderingar. Märker att mitt vokabulär är starkare på engelska än svenska när det gäller vår kära hobby. Jag vet helt enkelt inte vad du menar med "mattgörare" eller "lack". Är mattgörare X-22 och lack X-21? Sista bilden....typ 5-10% smoke och 90-95% thinner?

Hälsningar
Daniel
Skriv svar