När modellköpet blir ett fiasko

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

När modellköpet blir ett fiasko

Inlägg av EMP »

Jaha allihopa, nog har vi väl alla varit med om någon variant av detta scenario:

Vi hittar en modell vi bara måste ha! Vi köper den och ser sen med stor förväntan fram emot ögonblicket då vi får hem den (oavsett om vi tänker bygga den eller inte). Sen anländer lådan vi sett fram emot sådär väldigt mycket. Och när vi öppnar den och studerar innehåller byts förväntan och glädje mot besvikelse… rejäl sådan… Köpet har alltså, för att uttrycka det lite milt, blivit ett totalt fiasko av någon anledning.


Jag kan ju föregå med gott exempel och börja med att dela med mig av det största fiasko-köpet jag lyckats med på mina år i hobbyn.


Hittade en dino modell jag bara var TVUNGEN att köpa. Alltså, seriöst, måste-ha varningen var massiv på detta resin monster med många delar och cool förebild.

Modellen inhandlades med förtjusning och ett halvårs väntan senare var den äntligen på väg hem. Menar förra modellen tillverkaren släppte var ju fantastisk, mängder av delar så detta kommer bli minst lika bra!

Byggaren liksom nästan skuttade hem från posten med lätta glädjesteg trots 4-5 kg låda att släpa på. Äntligen var modellen hemma, hurra!

Lådan packades upp och det blev liksom ännu bättre av att se en gigantisk hårdlåda med snyggt tryck på. Bara kolla på den!

Bild

Lådan öppnas, livet är perfekt och delarna börjar synas. Kan det bli bättre liksom?

Bild

Och sen togs skumgummit bort och den där känslan av glädje byttes mot en obehaglig känsla av att något är… fel… Något är uppenbart mycket allvarligt fel med den här byggsatsen…

Bild

Alltså… Varför… ehhh… sitter alla delarna ihopa på min nya resinmodell precis som om någon liksom fått för sig att jag vill att de ska vara hopbyggda vid leveransen?

Var är alla påsarna med lösa delar som framkallar stor glädje hos modellbyggare?

Varför är svansarna, benen och armarna redan limmade på plats?

Varför är bara EN del olimmad på hela byggsatsen?

Och varför i hela (välj valfria ord här) ser skarvarna ut som att någon kletat ihop delarna på 5 minuter och sen krattat lite slarvigt med en gaffel för att ”dölja skarven”…

Resultat: Ett styck modellköp som blivit ett massivt fiasko :cry: .



Varsågoda att dela med er om ni har några modellköps fiaskon som ni vill ventilera lite.


/Emma
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: När modellköpet blir ett fiasko

Inlägg av Spad16 »

Jag minns en Revell Morris Minor som jag fick när jag var fem eller sex, den lyckades jag aldrig få ihop, Det har nog aldrig hänt sen dess. Men det smärtar fortfarande. Jag har alltid föredragit Airfix sedan.
/Neil
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: När modellköpet blir ett fiasko

Inlägg av Mats Averkvist »

Bra detaljerad, snygga panellinjer, bra i formen etc. Men...

Denna blev ett fiasko. Plasten var så fruktansvärt mjuk att när man försökte att slipa bort piggen efter gjutstammen så vek sig plasten bort från filen istället för att slipas ned. Prövade många olika filar och slippapper, men utan att få till det på ett bra sätt.
Anslutningen för vingen mot kroppen var så tunn att det knappt fanns någon yta att fästa limmet på.
Det slutade med att jag tog den fina cockpitinredningen och vissa andra delar och flyttade över till Airfix-byggsatsen istället.

Bild
Skriv svar