Dubbel-sitsig Draken i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
StoJaFa
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2012, 13:18
Namn: Jarno Fallström

Dubbel-sitsig Draken i 1/48

Inlägg av StoJaFa »

Jag är sugen på att bygga en dubbel-sitsig Draken i 1/48.
I annan tråd läste jag något om usel konverterings-sats i resin.
Vilken grund-modell från vilken tillverkare (finns det fler än Hasegawa egentligen?)
är det som gäller parat ihop med vilken konverterings-sats i resin? Erfarenheter från bygget tas också
emot med tacksamhet.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Dubbel-sitsig Draken i 1/48

Inlägg av PederT »

Vid mitt bygge av Sk 35C, använde jag mig av Rebells konverteringssats och Hasegawas J 35:a. Då jag valt att ha öppen huv, tillverkade jag en egen "puckel", delen bakom huven. Jag använde mig också av två Aires cockpitsatser, men behöll instrumentpanelen i byggsatsen. detta innebar att jag fick modifiera cockpitsatserna något. Det blir något lättare om man kör med stängd huv.
När man tagit upp öppningen för den bakre sittbrunnen måste man lägga till ett par kilar för att få en rak sarg som huven vilar på.
Jag hade inga problem med konverteringssatsen, allt du behöver finns i den.
Eftersom jag har problem med att lägga till foton i forumet, kan du skicka mig ett mail om du vill ha några bilder på mitt bygge.
Mailadress: peder_t@hotmail.com
Skriv svar