FAA målningsscheman

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Larsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

FAA målningsscheman

Inlägg av Lars Larsson »

Hej,

Insåg att jag har ungefär ett dussin plan från Fleet Air Arm i stashen där jag har fastnat på förvirring angående målningen.

Så jag skulle behöva lite hjälp vad det är som gäller för färgsättningen för FAA, och vilka av Humbrols färger (det är det som jag har enklast tillgång till) som är lämpligast.

Dom här objekten är det, med Humbrols nummer inom parentes:

Fairey Seafox, baserad på HMS Asturias vid okänd tidpunkt (Matchbox)
Matchbox hänvisar till sina egna färger som är utgångna sedan länge, men verkar vara aluminium på undersidan + Slate Grey / Sea Grey på ovansidan

Fairey Fulmar, HMS Formidable 1941 (Smer)
Smer föreslår Sky (90) under + Slate Grey (31) / Dark Sea Grey (164) över

Supermarine Stranraer, 240sqn 1940-41 (Matchbox)
Matchbox säger aluminium (56) på undersidan + Slate Grey (31) / Sea Grey (27) på översidan

Northrop N3PB, 330sqn 1941-43 (MPM)
Här föreslår man Sky (23) under + Dark Slate Grey (102) / Dark Sea Grey (27) på ovansidan

Blackburn Skua, 803sqn okänd tidpunkt, förmodligen 1939 (Octopus)
Förslag från Octopus är Svart / vit under + Dark Green (30) / Sea Grey Medium (126) över

Fairey Swordfish, 810sqn vid anfallet mot Bismarck maj 1941 (Revell)
Revell hänvisar till sina egna färger, men det anges som Sky under och fyra färger på ovansidan (olika på under- och övervinge)

Hawker Sea Hurricane, 760sqn HMS Ravager oktober 1944 (Revell)
Hänvisar till Revells egna färger, i Sky under + Dark Slate Grey / Extra Dark Sea Grey över

Supermarine Walrus, 283sqn 1944 (Matchbox)
Matchbox föreslår Sky Type S under + Dark Slate Grey / Extra Dark Sea Grey över

Westland Wyvern, 830sqn HMS Eagle 1956, Suez (Trumpeter)
Trumpeter föreslåt Sky + Dark Sea Grey och hänvisar till Gunzes färger

Supermarine Seafire, French Navy, hangarfartyget Arromanches 1947-49 (High Planes)
High Planes säger helt enkelt Sky på undersidan + Dark Slate Grey / Extra Dark Sea Grey på översidan

Bristol Beaufighter, 236 sqn juni 1944 (D-dagen) (Airfix)
Hänvisar bara till Humbrols nummer, Sky (90) under + Blue Gray (79) / Army Green (102) över


Om det är någon som har orkat hänga med genom det här långa inlägget :-) så är det jag undrar alltså:

- Är dom färgscheman som respektive tillverkare föreslår ovan korrekta, eller i alla fall rimliga ?

- Vilka Humbrolfärger motsvarar bäst färgerna nedan, om dom nu är korrekta enligt ovan. Stämmer mina gissningar något så när ?

Sky (Här är väl Humbrol 90 det bästa alternativet ?)
Slate Grey (Humbrol 31 ?)
Dark Slate Grey (Humbrol 224 ?)
Sea Grey (Humbrol 27 ?)
Sea Grey Medium (Humbrol 165 ?)
Dark Sea Grey (Humbrol 164?)
Extra Dark Sea Grey (Humbrol 123 ?)


/Lars Larsson
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: FAA målningsscheman

Inlägg av olindau »

Den gamla färgtabellen från anno dazumal hittar du här: https://www.ipmsstockholm.se/home/urban ... d-kingdom/.
Eftersom det är Humbrol du frågar efter så stämmer den nog fortfarande.

/Olle Lindau
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar