Dekalpionjär

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Dekalpionjär

Inlägg av Lars Ekström »

Hittade ett par bilder från ILUG 76 i negativpärmen, foton som aldrig blev kopierade.
Bilderna visar vår dekalpionjär Åke Fredriksson, Specialtryck. Tack vare sitt stora flyghistoriska intresse så fick vi ett enormt utbud av dekaler till svenska flygplan och sedermera till norska. Vad hade hobbyn idag stått utan honom. Tyvärr var det ingen verksamhet som det fanns någon ekonomi i, dels beror det kanske på att för några av dekalarken så saknades det byggsatser eller fanns svårbyggda dito. Åkes tryckeriverksamhet hade ju fler grenar med tex. reklam. Åke gick bort alltför tidigt, men han hade säkert gillat alla nya "konkurrenter". Jag vet att detta starkt Göteborgsbetonat, men jag tror att han var uppskattad av alla som byggde svenskt.
Bilagor
19760001.jpg
19760001.jpg (132.42 KiB) Visad 7811 gånger
19760002.jpg
19760002.jpg (141.97 KiB) Visad 7811 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dekalpionjär

Inlägg av magnusf »

Vilka underbara bilder Lars! Snacka om en inblick tillbaka i en annan tid, som ändå inte är SÅ längesedan (för oss medelålders i alla fall :) )!

Tog du några bilder på modellerna också?

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dekalpionjär

Inlägg av Stellan »

Wow! Kommer direkt att tänka på de fina vitrinerna på både Wentzels och Åhlens modellavdelning. Många fina flygplan som inspirerade. Kommer särskilt ihåg B3 i flerfärgscamou och en HP Hampden som jag tyckte vsr spännande. Vem var det som byggdemodellerna för Åhlens?
Stellan Schroeder Englund
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Dekalpionjär

Inlägg av Lars Ekström »

Tyvärr så finns det inga foton på modellerna, som förövrigt troligen var byggda av främst Kent Runfors och Nils (Nisse-taxi)Carlsson. Båda var stora svenskbygggare. Tillhörde den första generationen IPMS medlemmar, men borta sedan några år. ILUG utställningen var på bla. Svenska mässan här i Göteborg, bilderna kommer där ifrån.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Dekalpionjär

Inlägg av bergwall »

Roligt att se! Tyvärr hann jag inte träffa Åke själv men köpte många av hans ark långt innan jag hade trott jag skulle kunna göra något liknande själv. Det är svårt att inte bli nostalgisk även om mina egna minnen börjar på 80-talet, då fanns det modeller i färghandlar och matbutiker.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Dekalpionjär

Inlägg av Spad16 »

Åke var en rolig man, alltid trevlig mot oss yngre. Han orsakade mitt första scratchbygge, jag fick en Tummelisa byggsats i papper av honom, och eftersom jag precis läst Harry Woodmans bok om scratchbygge, kom jag på idén att göra den i plast. Det var ett bra sätt att komma igång på. Lite udda skala 1/50!
Tack Lars det var jätteroliga bilder.
/Neil
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Dekalpionjär

Inlägg av teeo »

Jag har fortfarande kvar en hel massa dekaler från "Specialtryck" och de kommer alltid till användning ! Har även "Stoppel". (Någon som minns det fabrikatet?)
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dekalpionjär

Inlägg av Björn B »

Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Dekalpionjär

Inlägg av Spad16 »

Använde nästan 50 år gamla Stoppels dekaler på en Dansk Spitfire nyligen, dom funkade som om dom var nya!
/Neil
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Dekalpionjär

Inlägg av daza »

Hur länge fanns Specialtryck? Jag köpte på mig en hel del dekaler på FV-museum för ca 20 år sedan, men misstänker att de inte var särskilt nya då heller?

/Daniel
Skriv svar