Kul butik i Bologna

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Kul butik i Bologna

Inlägg av kai »

Norditalien är ju inte ett topputflyktsmål just nu, men för en eventuell framtid tänkte jag tipsa om 94th Squadron, som förefaller vara den hobbybutik som finns i staden. Den ligger föredömligt centralt, några hundra meter från centralstationen, på Via Don Giovanni Minzoni 5/a. Öppettiderna är dock inte helt självklara och inte heller angivna på webbsidan, så man får (om man talar italienska) ringa eller ta sig dit och kolla på dörren. (Som å andra sidan inte heller är helt enkel att hitta om man inte vet precis var den är – man kör gärna med rejäla metalljalusier framför skyltfönstren i de här krokarna.) Är det stängt just då gör det inte så mycket, det finns en stor och fin bokaffär med generösare öppettider snett över gatan som man kan fördriva tiden i.

Jocke uttalade sin förmodan att de har ”Kai-modeller” i butiken, och det äger sin riktighet – riktigt dammiga gamla fynd från början på 70-talet går att hitta om man är på det humöret (och jag retar mig lite nu på att jag inte passade på, men jag hade trångt i packningen och fick prioritera), men det hindrar inte att de också har ett modernt sortiment, framförallt förefaller de vara duktiga på figurer, så jag tänkte själv att det snarare är en Janne Nilsson-butik.

Den vänlige farbrodern bakom disken var hjälpsam och tipsade gärna (på italienska) om sånt som inte syntes direkt (och jag misstänker att det kan finnas guldgrejer inne på lagret om man frågar).

Jo, förresten, om ni är i stan och är hungriga, slösa inte bort er tid på att beställa Spaghetti Bolognese – det känns som om det är en rätt som bara turister beställer och som följaktligen tillverkas ytterst halvhjärtat…