Kompressorköp?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Jan Gaude »

Fördelen med att ha en kompressor med tank, är att man får ett kontinuerligt och jämt luftflöde jämfört med en kompressor utan tank.
(Och så behöver den ju inte gå lika mycket också)
Det är vad jag hört iallafall... :)
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Kompressorköp?

Inlägg av bergwall »

Just kylskåpskompressorer som Silair bygger på har en inbyggd trycktank runt själva kompressorn (den svarta ”knulen” -stommen som utgör hela intrycket av kompressorn är trycktanken). Själva membrankompressorn sitter gummiupphängd i några stroppar och kompressorn ligger till viss del i oljebad (om jag fattat rätt) så man kan köpa en lös kylskåpskompressor och koppla in sprutan på om man orkar strula med regulator eller dumpventil, kontakter ev olje- och eller vatten-avskiljare beroende på hur komplicerat man vill göra det. Men det kan vara gasolrör-std på rör så det är inte säkert man kan ta klämringskopplingar från vanliga VVS-hyllan på jula. Nu kostar väl själva kylskåpskompressorn också pengar så man kommer inte undan så billigt ändå.
jo1
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 jul 2016, 16:06
Namn: Joan

Re: Kompressorköp?

Inlägg av jo1 »

Hej!
Jag har en kompressor till salu om du är intresserad. Det är en sådan här https://www.hobbyland.se/product/airbru ... tank-0-4ba och jag har använt den typ 2-3 gånger. Anledningen till detta är att jag snubblade på en Jun-Air som jag nu använder istället.

Med vänlig hälsning,
Joan
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Andre B. »

Vad gör Jun-Air kompressorn bättre?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jo1
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 jul 2016, 16:06
Namn: Joan

Re: Kompressorköp?

Inlägg av jo1 »

Andre B. skrev: 08 apr 2020, 20:19 Vad gör Jun-Air kompressorn bättre?

Mvh. André
Den har större tank och lite så. Den kostar ca 20 ggr mer så det är lite skillnad på segment. :)
Skriv svar