PC, laptop eller mobilen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

PC, laptop eller mobilen?

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Har märkt det sista året att jag har rätt mycket lättare att se på bilder, läsa och även skriva när jag använder mobilen. Det handlar väl i grunden om att man ser sämre när man blivit äldre och i det även behöver mer ljus.

Ok, ibland så behöver jag även se bilder i ett större format och använder då laptop'en. Men inser då även hur man lurar sig själv ibland då de bilder som ser bra ut i mobilen ser direkt hemska ut i en laptop om man inte varit vaken när det gäller formatet på dem. Så ber om ursäkt för vissa bilder här och i "in the works".

Hur känner ni andra? Vad använder ni mest för att se och läsa med? Och för den delen även skriva med? Vi blir ju alla äldre om än inte gamla... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: PC, laptop eller mobilen?

Inlägg av Stefan S »

Jag förstår faktiskt inte de som tittar på den pyttelilla skärmen på en mobil för att kolla på nätet. Min mobil har jag till 99% till att ringa med och den kvarvarande % till att messa. Jag har aldrig så bråttom att jag inte kan vänta tills jag kommer till jobbet eller hem så jag kan titta på en rejäl skärm......


Stefan
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: PC, laptop eller mobilen?

Inlägg av Pelle F »

Det kan finnas en aspekt av läsbarhet i mobiler, där somliga reagerar positivt på den högre upplösningen som moderna mobiler kan ha. Stora skärmar är fortfarande standard inom webbdesign, där 72 pixlar/tum fortfarande har ett fast grepp om tänket när det gäller webbgrafik. Som vi vet från utskrifter på papper av 72 ppi, så är det dock egentligen en låg upplösning, men som ögat kan acceptera via skärm. Telefoner kan ha betydligt högre upplösning, och vissa ögon gillar det, trots att storleken på grafiken i sig är mindre.

/Pelle
Skriv svar