Tamiya Rubber Black

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Tamiya Rubber Black

Inlägg av Andre B. »

Tamiya kom ju ut med lite nya färger för ett tag sedan. Bland annat TS-82 Rubber Black på sprajburk. Den är inte helt svart utan typ väldigt mörkt grå, eller ja "gummi aktig". Men det är inte bara färgtonen som skiljer den från mattsvart. När jag provmålade med så visade det sig att den även typ "småkrackelerar" och på det sättet skapar en yta likt gummi. Sedan är det väl frågan om vad för däck som fungerar bäst för den här färgen? Kanske inte de däck som skall se nya ut. Och sedan är det nog en fråga om däck i 1/24, 1/48 eller 1/72? Nja, är lite tveksam till 1/72. Men helt klart ett alternativ till de större skalorna och däcken...

https://www.alfahobby.se/spray-paint-ts ... er-black-1

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Tamiya Rubber Black

Inlägg av PederT »

Jag bygger i 1/48 Svenska Flygvapnet. Har använt mig av Tamiyas Rubber Black till däcken.
Jag penselmålar mina däck och får säga att jag är mycket nöjd med fårgtonen.
Den är ju, som du skriver, inte kolsvart, utan jag uppfattar att den har en liten blåton.
Jag rekommenderar den.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya Rubber Black

Inlägg av Andre B. »

Även om.färgtonen är lite trevligt "offblack" så bör man kanske varna för att helmåla en modell med den. Det är kanske inte är önskvärt med en "gummistruktur" på en hel modell. Men det funkar nog rätt bra till trampmattor och liknande detaljer.

Jag hade en idé om att den kunde funka som svart i ett Luftwaffe Norm -83 camouflage. Som tur var testade jag färgen på en gammal vinge först och blev då medveten om strukturen... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya Rubber Black

Inlägg av Andre B. »

Även om.färgtonen är lite trevligt "offblack" så bör man kanske varna för att helmåla en modell med den. Det är kanske inte är önskvärt med en "gummistruktur" på en hel modell. Men det funkar nog rätt bra till trampmattor och liknande detaljer.

Jag hade en idé om att den kunde funka som svart i ett Luftwaffe Norm -83 camouflage. Som tur var testade jag färgen på en gammal vinge först och blev då medveten om strukturen... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar