Den svenska Fokker DVll

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Den svenska Fokker DVll

Inlägg av jonaszett »

Den svenska Fokker DVll :an vad är "fel" på Revells gammla 1/28 Fokker för att bygga Görings svenska DVII 937?
Bild
Z
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av Mats Averkvist »

Skalan. Finns inga svenska dekaler i den skalan.
Byggsatsen sägs ju också vara "knepig" generellt.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av bergwall »

Hej,
Ni kan ju kika på "Downloads" nu på Moose Republic Decals http://www.mooserepublic.se/downloads/

Jag la upp en pdf-fil som man kan skriva ut själv. Just svart brukar bli ganska bra i laserskrivare, flaggan är kanske ett bekymmer men borde gå att måla i den relativt tilltagna storleken. Storleken på kronmärkena på över- och under-sidan av vingen är mer eller mindre kopierade från Stens (Flying Colors ark) men inte kronornas utseende och storleken på siffrorna. Återmata gärna kritik så justerar jag.

//Robert
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av Andre B. »

Finns det några svenska dekaler i 1/72? Har i 1/48 som jag gärna byter mot dekaler i 1/72...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av Mats Averkvist »

Bra Robert! ...men nu är det ju så här (sagt med Carl Bildt-stämma) att denna Fokker fick Flygkompaniet först 1920... ;)
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av Frasse »

André det finns denna i 1/72: http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-f ... force.html
//Göran
Paint it black ! :twisted:
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av Frasse »

Kom på en grej till. Vill minnas att tidningen Fine Scale Modeller hade en artikel hur man rättar till Revells D.VII för en massa år sedan.
Mvh Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av Andre B. »

Frasse skrev: 21 mar 2020, 20:53 André det finns denna i 1/72: http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-f ... force.html
//Göran
Tror det är deras ark i 1/48 Jag har. Har lite ideer på att bygga eduards Fokker i 1/72. Tack för tipset!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Den svenska Fokker DVll

Inlägg av bergwall »

Tack! Jag tog bort åtalet (vet inte vart jag fick den idén ifrån), 100 år sedan alltså. Det sätter saker i perspektiv. Enormt teknikutveckling på fåtal generationer.

EDIT: FSM tar upp Revells 1/28 Fokker D.VII i numren jan 99 och mars 05. Tydligen har kroppen fel ”djup” och vingarnas dihedral(vinkel) är fel (framifrån sett).

EDIT 2: Jag fick FSM mars 05 igår (leveranstid från mars till juli?!?! trodde paketat var förlorat) och det var väl ingen enormt omfattande artikel. Den som är intresserad kan ju höra av sig till mig.
Skriv svar