Pigment/färg till flytande resin

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nixon
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 dec 2019, 12:52
Namn: Niclas Tjäder
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Pigment/färg till flytande resin

Inlägg av Nixon »

Hej alla glada byggare,

Efter ett längre uppehåll tänkte jag ge mig ut på lite ”djupare vatten” och använda resin i ett diorama, vilket kommer att bli spännande.
Dock så blev jag en smula osäker på vad jag kan använda för pigment/färg till att färga resinen, vill bestämt minnas att jag hört att man ej kan använda t.ex. Vallejo akrylfärg till detta då det kan ”skära” sig.
Stämmer detta?
Vad är rekommenderas?
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Pigment/färg till flytande resin

Inlägg av Jon MW »

Jag använde Tamiya x23 och x25, transparent blå och grön när jag göt vattnet på den här och det funkade bra. Det finns även speciella färger för att blanda i resin, men har själv inte märkt någon skillnad på de och vanlig Tamiya färg när jag har testat.

Bild
Nixon
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 dec 2019, 12:52
Namn: Niclas Tjäder
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Pigment/färg till flytande resin

Inlägg av Nixon »

Stort tack för svar och tipset, men dessa Tamiya är akrylfärg?
Mycket fint diorama du har åstadkommit och vattnet ser riktigt bra ut på bilden 🤓👍🏼
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Pigment/färg till flytande resin

Inlägg av Jon MW »

Tack!

De är nån typ av akryl färg, men inte samma som Vallejo och liknande. Utan de går att spä med vatten, alkohol och lackförtunning.
Skriv svar