modelltillverare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fun light express
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2018, 16:19
Namn: Magnus Aaro

modelltillverare?

Inlägg av Fun light express »

Hej

jag hur det är med modelltillverana esci och Hawk? Och jag undrar hur det är med airfix pasarfordon i Scala 1:35, om det nya eller om de har funnits hos någon annan tillverkare?

Magnus Aaro
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: modelltillverare?

Inlägg av magnusf »

Esci är borta sedan länge (runt 30 år tror jag) men formarna finns kvar, Italeri ger ut en hel del gammal Esci.

Vad gäller Airfix 1/35-pansar så är det fram till nu omboxade Academy men deras första egenutvecklade (en Cromwell) kommer i år.

Hälsningar Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: modelltillverare?

Inlägg av Björn B »

https://www.scalemates.com är en ganska bra sida om man söker ursprunget på modeller
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: modelltillverare?

Inlägg av Stefan S »

När Hawk försvann första gången tog Testors över verktygen och gav ut en hel del av modellerna, bl a deras serie med flygplan i 1/72 som gavs ut första gången på 40-talet. Nu har ju några av deras modeller på nytt givits ut under Hawk namnet, bl a deras Comet i 1/144 med inredning. Den har jag själv köpt 8-)

Stefan
Skriv svar