Robot 68

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Robot 68

Inlägg av Mats Averkvist »

Istället för att kapa en annan tråd så blir det en egen...

Varför var en del RB 68 vita (och svarta) medan andra var gröna?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Robot 68

Inlägg av Stellan »

Kanske de blev ommmålade senare i sln tjänst och att vitt var originalfärgen? Hasse?
Stellan Schroeder Englund
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Robot 68

Inlägg av PederT »

Hej, svar på tråd från 2020.
Rb 68 var vit vid leveransen, men vitt är ju inte någon fältmässig färg,
varför de målades gröna. Vet ej om samtliga målades gröna.

//Peder
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Robot 68

Inlägg av hanfeh »

Anledningen till att de ursprungligen var vita var att man hade dem på baser där det var varmt (t ex Singapore, Cypern) och där inte bli överhettade vid starkt solsken. Det var en AC-anläggning på lavetten och den kanske inte var dimensionerad för hur hög värme som helst. Sen så stod robotarna i stort antal öppet på plattor så det spelade nog ingen roll vilken färg de hade ur ett synlighetsperspektiv. Sverige hade en helt annan strategi med att använda Rb68 som komplement till 35-systemet och selektivt från dolda grupperingsplatser plocka ner de störare och höghöjdsbomb som 35-systemet inte nådde. Våra robotar blev gröna när de gick in i första underhållskontrollen vid Risingeverkstaden. Detta skedde enligt ett underhålls och uppgraderingsschema så därför tog det lite tid innan alla blev gröna.
Rb67 systemet (Hawk) som skulle skydda pansarbrigaderna hade taktiken att skjuta ner så mycket som möjligt i första vågen (de kommer ju aldrig tillbaka) och de grupperade ganska öppet på fält för att ha bästa radartäckning och skottfält. Det är lite det jag ville visa med mina dioramor.
Att sen de Brittiska robotarna också blev gröna berodde nog på att man avvecklade dem från de "varma" baserna och enklare ha en färg när alla andra delar av systemet var gröna. Britterna var imponerade över i vilket gott skick som de svenska Rb68 var i när de köpte tillbaka ett större antal. Vi hade ett omfattande underhåll på våra robotar som också gjorde att systemet var ganska dyrt i drift. Jag har för mig att den Bloodhound som står vid Hendon är ursprungligen en svensk robot.
De gröna färgerna skiljer sig ganska mycket åt. De brittiska var mörkgröna och ganska blanka medan de svenska hade en mer gråtonad grön färg som var helt matt.
Bilagor
DSCN5551 kompr.JPG
DSCN5551 kompr.JPG (259.31 KiB) Visad 2023 gånger
19_5 kompr.jpg
19_5 kompr.jpg (124.19 KiB) Visad 2023 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Robot 68

Inlägg av Mats Averkvist »

Den som vill se mer av detta kan lasta ned Bråvallabladet nr 71:
https://f13.kamratforening.se/wp-conten ... /03/71.pdf
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Robot 68

Inlägg av PederT »

Jag har följt Hans dioramabygge av Rb68, mycket trevligt bygge.
Jag håller på med ett bygge av en Rb68 i skala 1/24 på uppdrag av F13
Kamratförening. Jag kulle behöva en del bilder på märkningen.
Dvs texter på de olika delarna av lavetten men även på roboten.
Roboten ska vara vit.
Är detta något som Hans kan vara behjälplig med?

//Peder
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Robot 68

Inlägg av hanfeh »

Hej Peder,
Tyvärr har jag inga egna bilder på vita robotar. Men som jag minns det på de vita robotar som låg på rad i hangaren på F8 så var det inte särskilt mycket märkningar. Jag föreslår att du kollar med Fredrik Lagerlöf som är admin för FB-gruppen för Rb 68 / Rb 365.
https://www.facebook.com/groups/805566772864409
Ramjetmotorerna hade en liten typskylt fastnitad på sidan vid utloppet.
Vet inte om man målat över några märkningar på den lavett som finns på FVM.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Robot 68

Inlägg av PederT »

Hej Hans!
Tack för svaret, ska kolla med Fredrik.

//P
Skriv svar