Humbrol authentics

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Humbrol authentics

Inlägg av Spad16 »

En gammal kompis vill köpa alla mina Humbrol authentics. Vad skulle ett schysst pris vara? Jag har förstått att dom är lite eftertraktade.
Själv gillar jag MRP och vallejo.
/Neil
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Humbrol authentics

Inlägg av Gert J »

Om burkarna är oöppnade kan de vara OK. Denna färgserie har ju ett antal år på nacken, har inte sett några i handeln på c:a 20 år. Har du däremot öppnat och använt dem några gånger är de förmodligen kass. Oljebaserade färger brukar bli "gamla" fort när man har öppnat dom. Svårt att sätta ett pris på dom när man inte vet kvalitén på färgen.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Humbrol authentics

Inlägg av Mats Averkvist »

Humbrolfärger (enamel) håller sig i åratal. Jag har färgburkar som som jag har haft i 50 år och de "fungerar" fortfarande. Det man får göra är att slå i en skvätt balsamterpentin och jobba igång dom, dvs röra upp det tjocka grumset på botten. Ibland kan det ta tid, men så småningom blir de ok igen. Det funkar till och med om de har råkat bli frusna, vilket inte går med akrylfärger.
Ett ok pris är nog något under halva nypriset (dagens) 5-10kr/st för oöppnade burkar...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Humbrol authentics

Inlägg av Andre B. »

Min erfarenhet med. Ju äldre Humbrol enamel desto bättre färg...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Humbrol authentics

Inlägg av Spad16 »

Ja det stämmer att gammalt är bra, det kan jag relatera till! Jag har hittat ett sjuttiotal, många öppnade, men 15 var authentics, och en del oöppnade, jag tror att han kan få igång dom, han vet vad han ger sig in på. Vi får se vad han vill betala
Tack för hjälpen, då vet jag ungefär.
/Neil
Skriv svar