Bild på kinesiska slagskeppet Chen Yuen.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Bild på kinesiska slagskeppet Chen Yuen.

Inlägg av Joakim Hultman »

Lars Befring kom förbi på angenämt besök till Armémuseéts referensbibliotek där jag jobbar, och vi råkade snubbla över en trevlig bok med fotografier från kriget mellan Kina och Japan på 1890-talet. En av dessa bilder föreställer det kinesiska slagskeppet Chen Yuen, liggandes i torrdocka i Port Arthur.

Bild

Jag tänkte att det kan vara intressant för somliga, eftersom Bronco släppt Chen Yuen och systerskeppet Ting Yuen i 1/350.
Personligen finner jag fotot särskilt intressant, eftersom Bronco i sina beskrivningar påstår att både Ting Yuen och Chen Yuen inte hade kupolen över huvudartilleriet, och att fartygen var helt svart-grå-målade vid tiden för kriget mot Japan. Av fotot framgår det att kupolen visst satt kvar, och att den dessutom tycks vara vitmålad. Detta syns tyvärr inte riktigt lika bra på denna scannade bild som det gör i boken som fotot kommer från.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Bild på kinesiska slagskeppet Chen Yuen.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vad vore livet utan bokmalar?
Bra forskat!
Uffe
Skriv svar