Istället för Tamiya Spray matt klarlack...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Istället för Tamiya Spray matt klarlack...

Inlägg av Andre B. »

Akta dig för Humbrol's klarlacker på sprayburk. De har fått färgen att krackelera för många byggare. Testa väl på några färgprover innan du ger dig på modellen.

De vita fläckarna kan vara orsakade av för mycket klarlack. Att lägga på ett tunt lager kan hjälpa.

Ocean klarlack på Panduro brukar fungera bra att pensla på. Kan förtunnas med vatten och ger ett bra resultat. Men känner att den är ömtålig då den inte blir lika hård som andra klarlacker.

Micoscale, tillverkaren av Micro Sol och Microsoft har klarlacker i sitt sortiment. Sedan finns ju Future/Johnson golvpolish...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Istället för Tamiya Spray matt klarlack...

Inlägg av Frasse »

Det är viktigt att tvätta av dekalerna när de torkat för att få bort dekalvätska och lim från dekalerna. Jag brukar tvätta av med diskmedelslösning på en liten bit tillklippt disktrasa. Tyvärr har jag inget bra alternativ till spray. Själv airbrushar eller penselmålar jag med Humbrol matt eller satincote alltså de som säljs i glasburkar. Som blank klarlack innan t.ex. dekalering brukar jag använda Johnsons golvpolish som flyter ut fint även när man penslar. Har även använt Microscales klarlacker med fint resultat.
Mvh Göran
Paint it black ! :twisted:
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Istället för Tamiya Spray matt klarlack...

Inlägg av Frasse »

Kom på att Gunze Sangyo har klarlacker på spray som säljs av Rebell Hobby. Mycket märkligt med de vita prickarna på dekalerna. Har inte sett det förrut trots att jag förtunnar Humbrols matt cote klarlack med Alcro cellulosa förtunning när jag airbrushar. Cellulosa förtunningen är ju trots allt rätt skarp !
Mvh Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Istället för Tamiya Spray matt klarlack...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Det där ser ut som om dekalerna reagerat (krackelerat) på grund av klarlacken. Har råkat ut för det när det gäller mina dekaler till israeliska Mustanger och Spitfire. Var de där dekalerna original Tamiya eller kom de från någon annan tillverkare?

Fick förklarat på Britmodeller att det där kan ske med enstaka dekaler och att det har att göra med (brister i) tillverkningsprocessen...

Trodde först att du fått typ frostiga ytor på modellen men det där vill jag säga har helt att göra med dekalerna och då med den blåa färgen i dem.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar