Teknik vid målning.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Chris
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 nov 2019, 02:49
Namn: Chris

Teknik vid målning.

Inlägg av Chris »

Hej!

Påbörjar strax bygget av fartyget Colombo Express från Revell (vg se bifogad bild). Mitt behov av råd och tips, gäller målning av fartygsskrovet. Tänkte använda sprayfärg på burk (har bara handmålat tidigare). Jag tänkte göra följande:

- Tvätta plasten med mild tvållösning.
- Spraya skrovet med någon primer.
- Därefter maskera och spraymåla.
- Avsluta med någon matt lack.

Missar jag något nu? Kan man förvänta sig ett ok resultat med sprayfärg på burk? Skrovet är ju ca 50 cm långt, så det är ju en del yta som skall målas. Har absolut ingen erfarenhet av airbrush heller.

Mycket tacksam för råd och tips!

Hälsningar
Chris
Bilagor
41wtiPcNKjL._SX425_.jpg
41wtiPcNKjL._SX425_.jpg (11 KiB) Visad 6458 gånger
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Jens Tornblad »

Använd diskmedel, annars låter det bra. Sprayburk ger ett helt ok resultat. Använd tunn maskeringstejp av den typen Tamiya säljer, den har precis lagom vidhäftning. Var noga med att trycka till kanten med en tandpetare så smiter ingen färg under. Vänta sen inte för länge med att ta bort maskeringen utan gör det när grejorna går att hantera.
En obyggd modell är också en modell...
Chris
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 nov 2019, 02:49
Namn: Chris

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Chris »

Stort tack för ditt svar och värdefulla tips, Jens! Uppskattas varmt!

Hälsningar
Chris
Chris
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 nov 2019, 02:49
Namn: Chris

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Chris »

En sista fråga om primer. :) Hur bör man helst tänka gällande valet av primer? Färg etc.? Spelar färg på primer någon roll om man sen ändå avser spraymåla med mörkare färger?

Hälsningar
Chris
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Andre B. »

Jag använder Tamiya"s primer. Tror du kommer att klara dig långt med en burk. Modellen är lång men bortsett från bottenfärgen så handlar det om en rätt tunm men lång svart "inje" för friborden. Sen är det väl en fråga om alla containers skall ha samma färg. Värm sprayflaskorna i varmvatten först så får du ett bra resultat.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Chris
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 nov 2019, 02:49
Namn: Chris

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Chris »

Tack för ditt utförliga svar, André! Riktigt bra tips! Undrar en sista sak bara. Räcker det med att använda primer på "naken omålad plast"? Jag tänkte först måla hela skrovet med rätt röd färg, för att därefter måla friborden svart. Behöver jag använda primer då eller går det bra att spraymåla färg direkt på färg?

Ett stort, stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Chris
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av magnusf »

Färg på färg går alltid bra (om det inte är så att du vill måla gul över svart (ljus färg som täcker dåligt över mörk), det kommer aldrig att lyckas utan någon ljus primer emellan). I det här fallet: har du bara primat plasten en gång från början så är det bara att måla vidare med de färger du önskar!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Andre B. »

När det gäller Colombo Express har jag många gånger tänkt tanken att just grundmåla hela skrovet i "varvsrött' och sen måla de svarta friborden i blank svart. Problemet har varit att de röda grundfärger jag provat har haft väldigt dålig vidhäftning på plast vilket lett till ett katastrofalt resultat när maskeringstejpen skall bort. Därför grundmålar jag idag enbart med Tamiya's grå eller vita primer..

Sedan får jag nog säga att jag haft så bra erfarenhet av Tamiya's (samt även Humbrol's) sprayfärger att jag målat modeller med dem utan att lägga på en primer.

Fördelen med primer har ofta varit att jag kunnat lägga på andra (och billigare) färger på sprayburk. Som exempelvis ColorWorks, Belton eller CRC's Propaint. Färger som många gånger är rätt mycket billigare än Tamiya och Humbrol. Typ 40 kronor för 400 eller 500 ml per sprayburk.

När det gäller Colombo Express så har CRC Propaint en snygg varvsröd som jag känner skulle fungera på däck samt som bottenfärg. Och då kan man även använda deras svarta färg för friborden. Men jag skulle prima hela modellen först med Tamiya's vita primer. Och sen skulle ju överbyggnaden kunna "topcoat:as" med CRC's vita färg. Det skulle ge ett enkelt och billigt färgjobb för själva fartyget känner jag.

Men skall ärligt säga att jag alltid testar färgerna innan jag blandar olika fabrikat och även är försiktig med klarlacker. Så när jag målar en modell idag så använder jag alltid en testmodell, lite plasticard eller en plastsked att måla på först. Det är alltid tråkigt om färgen reser sig eller krackelerar när man lägger på det sista lagret. Vill här särskilt varna för vissa klarlacker och då särskilt Humbrol's klarlacker på sprayburk som inte bara jag fått tråkiga erfarenheter av.

Roligt annars att du siktat in dig på Colombo Express. Har arbetat till sjöss på just container och roro-båtar och har tänkt bygga den där länge...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Chris
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 nov 2019, 02:49
Namn: Chris

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Chris »

Tackar ödmjukast för alla värdefulla tips, André! Bra med tips på färger och tillvägagångsätt. Ja, roligt med fartyg! En fascinerande arbetsmiljö, kan jag tänka. Man önskar dock ett större utbud av modeller, bland annat roro-fartyg, oljetankers samt containerfartyg. Exempelvis Maersk och deras "triple E" hade ju varit underbart!

Vänligen
Chris
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Teknik vid målning.

Inlägg av Andre B. »

Tack för orden Chris. :)
Funderade just på att bygga om Colombo Express till just en Maersk... *s*

Det finns ju en Ro-Ro båt utgiven. Ytterligare ett par container jagare samt ett par rätt fina torrlastare. Vill minnas tre tankers med. Men de är ofta svåra att få tag i...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar