Färgfråga?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Färgfråga?

Inlägg av PederT »

Jag undrar om det finns någon som har tips om färg till den sk ubåtsgrå färgen som
ska ha använts på S 17BS?
Tacksam för svar!

//Peder
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Färgfråga?

Inlägg av Henrik Bergman »

Hmmm….!?
Någonstans har jag ett färgprov som sägs vara samma färg som användes på S 17BS.
Skall se vad jag kan hitta...
Kanske man, utifrån det, komma fram till en lämplig färg.

EDIT:

Hittade mitt färgprov, som är en bit duk från ett roder.

Bild

Gjorde en laserscanning och fick fram följande:

Bild


JAG KAN DOCK INTE GARANTERA ATT DET ÄR RÄTT FÄRG FRÅN B 17BS!
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Färgfråga?

Inlägg av PederT »

Tack Henrik, ser ju bra ut, ska göra ett försök att blanda till något.

//Peder
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Färgfråga?

Inlägg av bergwall »

Intressant! Om man ska tolka siffrorna från NCS-scanningen så är det en ”ren” grå kulör dvs 80% svart (grått) i vitt? Inga inslag av gult, rött, blått eller grönt. Är det din upplevelse också Henrik?
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Färgfråga?

Inlägg av Henrik Bergman »

Intressant! Om man ska tolka siffrorna från NCS-scanningen så är det en ”ren” grå kulör dvs 80% svart (grått) i vitt? Inga inslag av gult, rött, blått eller grönt. Är det din upplevelse också Henrik?
Ja, jag reagerade på det också.
Men jag kan ju inte garantera att det är den sk "Pansargrå" som användes till S 17BS.
Det kan ju vara även vara den "Svarta" färg som tillsammans med orange, användes på skolflygplan...
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Färgfråga?

Inlägg av bergwall »

Man kanske kan fråga sig vilken upplösning själva scannern har också? Utifrån siffrorna så verkar det lite avrundat. Är det närmast möjliga en definierad kulör på ett färgkort (som finns i färghandeln) eller är det en teoretisk siffra så nära man kan komma?

Kul med provet oavsett.
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

Re: Färgfråga?

Inlägg av thomas wilner »

Jag har hört att den tyska ubåtsgrå skulle ha förekommit men jag kan ha fel men det har jag hört på ipms-göteborgsmötet
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

Re: Färgfråga?

Inlägg av thomas wilner »

Och en diskution i nya berget
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Färgfråga?

Inlägg av PederT »

I boken "Kronmärkt" står att läsa att B 17BS från början hade den vanliga gröna färgen på ovansidan, men F 2 tyckte den var
för ljus och blandade till en "egen" färg bestående av 60% svart och 40% olivgrönt.(ubåtsfärgen). Senare standardiserades denna färg i Wedevågs sortiment, W 84,från 1948 mörkt grågrön 338.

//Peder
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Färgfråga?

Inlägg av Henrik Bergman »

Man kanske kan fråga sig vilken upplösning själva scannern har också? Utifrån siffrorna så verkar det lite avrundat. Är det närmast möjliga en definierad kulör på ett färgkort (som finns i färghandeln) eller är det en teoretisk siffra så nära man kan komma?
Hur väl upplösningen stämmer, kan jag inte svara på. Jag har använt Flüggers Colourpin, som skall stämma bra :)
Senare standardiserades denna färg i Wedevågs sortiment, W 84,från 1948 mörkt grågrön 338.
Så kan det mycket väl vara. 338 användes på ovansidan på sjöflygplan.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Skriv svar