Problem med Alclad i airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 160
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Problem med Alclad i airbrush

Inlägg av Mikael Falk » 24 nov 2019, 23:10

Hej!

Som rubriken förtäljer så har jag problem med att måla Alclad med min Evo spruta.
Symptomen är att den inte "ger" stråle, man får öka flödet hela tiden, men till slut blir flödet för mycket.
Har inte samma problem med andra färger. Har också rengjort sprutan i en ultraljudstvätt.

Tacksam för tips.

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."

Göran
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Problem med Alclad i airbrush

Inlägg av Göran » 25 nov 2019, 02:49

Hej

Vilket tryck kör du på samt vilket avstånd har du mellan sprutan och ytan du målar? De enda gånger jag upplevt problem med Alclad i min Evo, d.v.s. att färgen "fastnar" är att färgen i sig har blivit för gammal och flagnat. "Flagorna" i sin tur fastnar i 0,15 stycket som jag alltid kör på. Man ser dessa "flagor" i flaskan trots att man skakat om ordentligt, och som du troligen redan vet så måste även nya Alclad skakas om ordentligt. Jag kör på 1-1,5 bar och ca 5 - 6 cm avstånd i fall du undrar.

Mvh
Göran

Lars Ekström
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Problem med Alclad i airbrush

Inlägg av Lars Ekström » 25 nov 2019, 11:48

Alclad har en kort "shelf life" speciellt om den har öppnats, dessutom är min erfarenhet att det skiljer sig lite år beroende på nyans!!
Vilket jag inte har någon rimlig förklaring till. Den borde var bättre märkt med tillverkningsdatum på flaskorna för har man otur så kan ju färgen varit på handlarens hylla ett tag.
Håller med föregående inlägg och tror att det beror på att alcladen har flockats, dvs, bildar partiklar.
Köp en ny och pröva.

Mikael Falk
Inlägg: 160
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Problem med Alclad i airbrush

Inlägg av Mikael Falk » 26 nov 2019, 20:01

Tack för svar!

Trycket jag använder är det som Alclad rekommenderar, 12-15 psi
Och ett avstånd på ca 3 cm.
Kan nog vara att färgen är gammal, burken är troligtvis +3 år gammal.
"1/48, för oss skumögda."

Skriv svar