Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plasticfantastique
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2019, 22:26
Namn: Johan Hammar

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av Plasticfantastique »

Borttagen dubbelpost.
Senast redigerad av Plasticfantastique den 24 nov 2019, 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Plasticfantastique
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2019, 22:26
Namn: Johan Hammar

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av Plasticfantastique »

Många tack för hjälpsamma svar! Tack till @magnusf för länken till byggbloggen. Den gav mig bra idéer till målningen bl.a.

Jag har dock inte kommit närmare när det gäller rätt typsnitt. "Serpentine bold italic" är det senare typsnittet. Det jag söker är det som användes innan och som inte var italic.

Skulle det dyka upp ritningar med märkningen eller om det är någon som har tillgång till högupplösta bilder på hur Tp 84 såg ut på 70-talet så vore det fantastiskt.

Det här är vad jag siktar på: https://sv.wikipedia.org/wiki/71._trans ... :TP_84.jpg
Plasticfantastique
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2019, 22:26
Namn: Johan Hammar

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av Plasticfantastique »

Jag har ägnat en stund att leta typsnitt på fonts.google.com och jag har ev. hittat ett som kanske kan fungera. Vad tror ni?

Typsnittet heter Rubik och ser relativt okey ut på skärmen om man skriver SWEDISH AIR FORCE. https://fonts.google.com/specimen/Rubik ... mily=Rubik
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av bergwall »

Teckensnittet du söker är "m/64" som är av samma geometri som siffrorna m/64. Teckensittet på siffrorna heter F1281 inom försvarsmakten, osäker på om bokstäverna delade namnet (jag tror de heter F1283 eller liknanade men osvuret är nog säkrast).
Bild

Sorry sent svar Henrik, ja det är bilder av en oregistrerad kopia av samma ritning som du visar.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av Johan Elvin »

Finns dom svenska teckensnitten att hitta som fonter nånstans?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av bergwall »

Inte vad jag vet. Det går att göra teckensnitt i Coral man skapar en .ttf-fil lägger i i mappen för teckensnitt. Jag har fått några konverterade, dock inte detta. Det är oftast begränsade texter så det går att flytta bokstav för bokstav.
Plasticfantastique
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 aug 2019, 22:26
Namn: Johan Hammar

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av Plasticfantastique »

Fantastiskt! Tack Robert! Det här borde jag kunna använda.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av jonaszett »

Kanske dum fråga men utifrån en annan utgångspunkt...
Kan man inte bara "rita" bokstäverna i autocad göra "block" av dem och använda "scale" till önskad storlek?
Det är ju relativt enkla och väldefinierade geometrier i "fonten"
Z
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tp 84 Hercules, typsnitt och referenser sökes

Inlägg av bergwall »

Johan: Låt mig bara veta om jag kan hjälpa dig mer specifikt. Någon färdig font har jag dessvärre inte.

Z: Ja det är precis så dessa är gjorda, CAD (korrekta mått) via pdf-export (som redan är vektorformat), även om det ofta kräver lite jobb att sy ihop hörnpunkter sedan i ritprogrammet. (Passa på att kontrollmäta det som ges på utskriften, det krymps ibland beroende på inställningar.)
Skriv svar