Tillvägagångssätt spraymålning från grunden

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tillvägagångssätt spraymålning från grunden

Inlägg av magnusf »

Morgan! Har du skaffat en spruta eller tänkte du köra sprayburk?

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tillvägagångssätt spraymålning från grunden

Inlägg av Andre B. »

Är det Tamiya AS och TS färger?

Känner inte att de kräver grundfärg i sig men fördelen med grundfärg är att man ser och hittar sådant man kanske vill snygga till innan den "riktiga målningen".

För att skapa "soft edge kanter" brukar jag ta en tandpetare och lyfta kanterna på maskeringstejpen innan målning.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tillvägagångssätt spraymålning från grunden

Inlägg av Henrik R »

Jag är väldigt tveksam till att använda preshademetod med sprayburk. Det går inte att reglera spraytrycket med flaska. Kör du med sprayburk så kan du klarlacka och köra mörk panelvätska istället.

Klipp bort delarna från gjutstammarna, skippa det där med att måla delar på gjutstammen.

Klipp bort och torrpassa delarna du arbetar med, även närliggande delar som indirekt påverkar ditt arbetsområde så du inte stöter på överraskningar med feta glipor. Slipa och justera delarna, lägga eller ta bort till material om det behövs..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tillvägagångssätt spraymålning från grunden

Inlägg av magnusf »

Hej Morgan!

Min personliga åsikt om preshading: strunta i det! Du kan få precis samma effekt i efterhand genom att skugga med till exempel pigment utan att ha problemet med att måla tillräckligt tunt för att preshadingen ska lysa igenom. Självklart kan du ju prova och försvinner effekten när du målar kan du naturligtvis återskapa det i efterhand!

När jag ändå är igång och skriver så kan jag ta arbetsordningen som jag skulle kört om jag skulle måla en 262:a (utan presenning :) )

1) Montera ihop cockpit och motorer, måla dem, montera sedan ihop hela modellen förutom ställ och annat utstickande krafs.
2) Spackla och slipa så noga du kan efter behov.
3) Maska cockpit och fram/bakände på motorer så du inte får in färg där du inte vill ha. Landställsutrymmena skulle jag lämna öppna.
4) Prima. Jag gillar Tamiya Fine White.
5) Inspektera noga, du åker nog på lite slip och spackel ytterligare.
5) En runda primer till om du tycker det behövs.
5,5) Jag skulle limma dit huven nu, maska den och måla huvramarna mörkgrå (lämplig färg så inte kamot syns inifrån). Smaksak men det blir bättre om huven är med i processen tycker jag.
6) Måla undersidan.
7) Maska undersidan.
8) Måla ljusaste färgen över hela ovansidan
9) Maska av det som ska vara ljust
10) Måla mörka färgen
11) Ta bort maskeringen

Efter detta skulle jag blanklacka (om inte färgerna jag använt redan är tillräckligt blanka) och sätta dit dekalerna. Därefter en omgång halvmatt för att försegla allt och därefter jobba vidare med vädring och detaljmålning.

Tips om sprayfärg: sätt den i en skål med varmvatten (från kranen, inte från vattenkokaren, ABSOLUT INTE från vattenkokaren...) i fem minuter innan du ska måla.

Ofta är sprayfärgerna lite aggressivare än vanliga färger så blaska inte på så det rinner, det kan krävas lite övning. Primern funkar också ganska bra som ett "spärrlager" mot att de andra färgerna ger sig på plasten.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tillvägagångssätt spraymålning från grunden

Inlägg av Andre B. »

Jag brukar få en Tamiya burk att räcka till en åtta, tio modeller numera. Känner att man kan lägga väldigt fina och tunna lager med en väl uppvärmd burk. Brukar lägga dem i ett varmt bad i diskhon innan jag förbereder allt annat för målning.

Att måla tunna linjer vid målning är ju inte möjligt som med en spruta. Men med lite olika maskeringstekniker så går det att få till ett motsvarande resultat. Det handlar ju även ibland om att tänka omvänt ibland. Tysk nattjakt brukar jag exempelvis måla mörkgrå först, maskera och sen måla ljusgrå.

Faktum idag är att lyfta på maskeringstejpen med hjälp av tandpetare innan målning så får jag till bättre målning av kamouflage med mjuka övergångar än dem med hårda. Det blir annars väldigt lätt att även bygga upp en liten kant som syns tydligt när dekalerna kommer på. I de fallen brukar jag polera modellerna med lite mjuk bomullstyg först för att få bort kanterna mellan färgerna.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar