Fotoets lim

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
IKAROS61
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 okt 2019, 06:08
Namn: JONAS ANDERSSON

Fotoets lim

Inlägg av IKAROS61 »

Hej!
Jag har återupptagit hobbyn efter många års uppehåll. Jag tänkte bygga flygvapnets jets från Tunnan och framåt i 1:48. Har köpte på mig draken, jas, Lansen viggen och Tunnan samt en del extra detaljer som vapen o inredning. Mycket är dock fotoets och jag nybörjare vad gäller det, har ni några tips att tänka på: teknik, lim o verktyg tex.
Jonas Andersson
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Fotoets lim

Inlägg av Horrocks »

Oändligt tålamod, omfattande lager av lämpliga svordomar och ett rent, gärna ljust golv så man har åtminstone en liten chans att hitta de delar som sprätter iväg.

Därefter en par riktigt bra pincetter, en ets-plockpenna (vaxpenna) och långsamtorkande superlim. Bockverktyg (Trumpeter, RP Tools, mfl har olika modeller) och liten platttång för att bocka de bitar där det behövs.
56f0f6f7cdafc.jpg
56f0f6f7cdafc.jpg (78.22 KiB) Visad 4139 gånger
RhinestonePickerWaxPencilNailArtDottingPen-SKU175976-2-800x800.jpg
RhinestonePickerWaxPencilNailArtDottingPen-SKU175976-2-800x800.jpg (77.67 KiB) Visad 4139 gånger
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fotoets lim

Inlägg av Urban Gardini »

Gator är ett riktigt bra resinförstärkt vitlim som är perfekt till PE.

https://www.rebell.com/tools/lim/acryli ... blend.html
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Fotoets lim

Inlägg av magnusf »

Välkommen tillbaka till hobbyn och välkommen till forum :) !

Jag kan bidra med ett lite simplare perspektiv om du inte vill gå "full Monty" från dag 1 :) :

Skalpell för att lossa delarna med, gärna mot något halvhårt underlag (kakelplatta eller hård plast, ibland tejpar jag innan jag delar etsen för att undvika att saker går i omloppsbana).

Pincett givetvis.

En liten plattång funkar för att hålla ets med när man bockar.

Superlim av gel-typ från macken/byggvaruhuset.

Till slut ett generellt råd, åtminstone i början: Välj ut de bitar som är lönt att hålla på med, det är inte obligatoriskt att använda alla bitar på ett ark. Ta de som är lite större och som ger lite visuell impact på modellen och strunta i småskrofset som bara är jobbigt och kanske inte ens varken syns eller är någon förbättring (om du inte tycker det är kul, i så fall är det bara att etsa på!).

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Fotoets lim

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag använder ofta utspätt vitlim till att limma fotoets.
Det ger tid till justeringar och håller förvånansvärt bra.
Om delen inte hamnar där man vill, kan man lösa upp limmet med vatten och göra om.

Uffe
Skriv svar