Byta ut Tamiya-färgburkar mot något annat...vad?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Byta ut Tamiya-färgburkar mot något annat...vad?

Inlägg av MartinN »

Jag har en del gamla Tamiya och är imponerad av hur gamla de kan vara och fortfarande fungera utmärkt väl. De är ju inte helt gratis så jag sparar dem gärna så länge de lägger sig där jag vill när jag vill. Jag penslar dock aldrig Tamiya skall jag kanske tillägga.

/Martin N
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Byta ut Tamiya-färgburkar mot något annat...vad?

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag håller mig gärna till Andreas akrylfärger. Framförallt för att de torkar med matt yta. Till skillnad från en del andra.
Kan köpas direkt från Andrea.
https://www.andreaeurope.com/
Eller Historex.
https://historexagents.com/

Vet att Reaper är bra, matta med intressant kulörer. Men är lite svåra att få tag i.
Hör mycket bra om Scale 75 men har ingen egen erfarenhet.

Tror det är bra att undvika att beställa färg vid den här tiden eftersom den kan bli liggande länge i minusgrader under transport.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Byta ut Tamiya-färgburkar mot något annat...vad?

Inlägg av Urban Gardini »

Vallejo är bra att pensla och Modelmaster är också en bra färg men glöm Modelmaster då det verkar som om Testors har flaggat för att upphöra med all försäljning utanför Nordamerika.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar