Hur varmt för att forma resin?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Hur varmt för att forma resin?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Vid vilken temp mjuknar "vanlig" resin?

Att man kan mjuka upp resin och med blandat resultat justera formen genom att doppa delarna i kokande vatten vet jag men hur varmt behöver det vara?
Jag ska forma några resin band till min Bandvagn som redan är målade och vädrade och jag tänkte försöka undvika att behöva doppa dom i vatten för att slippa göra om målningen. Min idé är att göra en liten balja i aluminiumfolie, lägga den på bandet och fylla med något varmt som och på så sätt överföra värmen. Jag funderar på smältlim som jag har gratis och riklig tillgång på.

Kan man köra resin i micron :mrgreen: ? Det är en väldigt liten justering som ska göras men det måste till värme på något sätt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Hur varmt för att forma resin?

Inlägg av kai »

En mikrovågsugn funkar genom att den värmer vatten (som maten innehåller). Resin lär inte bli uppvärmt om du inte lägger det i t ex en skål med vatten, men det var ju inte aktuellt i det här fallet.
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Hur varmt för att forma resin?

Inlägg av Stefan E »

Jag rätade ut ett par rotorer (korta o relativt tjocka) till en V-22 Osprey bara genom att hålla dem under varmvattenkranen (på max, vi har ca 65 grader) tills de mjuknade tillräckligt.

Var försiktig, det går fort när de väl mjuknar!

Stefan E
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Hur varmt för att forma resin?

Inlägg av rogerjo1 »

Nicklas , kör med hårtork eller vanlig värmefläkt, jag gjorde det när jag rättade till skev kaross från y-modelle och den är minst dubbel så tjock som djiti banden
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Hur varmt för att forma resin?

Inlägg av rogerjo1 »

Hoppas vi får se litet smakprov på den snart 😊
Skriv svar