Trumpy's vapenlasttabeller - Förklaring?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Trumpy's vapenlasttabeller - Förklaring?

Inlägg av Urban Gardini »

Hej!

Jag blir inte klok på Trumpy's vapenlasttabeller. Punkterna är ju placerade olika gentemot varandra. Se här som ett exempel deras SU-24M. Jag tycker att det är rätt så förvirrande när man försöker tyda tabellen och utifrån det bestämma sig för vilken last man ska ha. Nu är Fencern här nedan bara ett exempel på hur det ser ut men jag har lust att införskaffa den framöver när jag får råd
Trumpeter 01673
Trumpeter 01673
trumpeter 01673.jpg (64.4 KiB) Visad 4117 gånger
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Trumpy's vapenlasttabeller - Förklaring?

Inlägg av Spad16 »

Jag skulle inte lita på en sån diagram, även om jag förstod den (och det gör jag inte heller!) De visar ju bara vad som är möjligt, inte vad som är brukligt. I ungdomlig oförstånd byggde jag en Fairey Swordfish, som jag lastade upp med både torped och raketer, det är ju faktiskt fullt möjligt, den skulle inte kunna lyfta, men kanske i utbildnings/uppvisnings syfte, vem vet. Jag har kvar den i vitrinen som avskräckande exempel, men den stör mig ibland, typ varje gång jag ser den! Mitt råd är att skaffar Fencern, och sedan studera foton på vad dom brukar hänga på.
Fencer var ingen dum idé alls............hmmm......
/Neil
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Trumpy's vapenlasttabeller - Förklaring?

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Som liten så hängde jag på både full bomblast och 3,7 cm kanoner på en Matchbox Stuka. Den är tack och lov i plasthimlen nu efter ha förlorat en batalj med ett luftgevär...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: Trumpy's vapenlasttabeller - Förklaring?

Inlägg av Ingvar »

Google är användbart här. Sök på "SU 24 loadout" och klicka på "bilder" så får du massor med både praktiskt tillämpade och högst teoretiska (möjliga) lastförslag i bild. Man kan precisera till speciell model som "SU 24 M" om man önskar lite färre bilder att studera.

/ Ingvar
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Trumpy's vapenlasttabeller - Förklaring?

Inlägg av Urban Gardini »

Jo, jag väl mest googlat efter tabeller och sånt då jag inte kan allt som Ryssen hänger under sina flygfän. Har lättare att artbestämma västerländskt skrot som brukar skräpa under vingarna...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar