Nyfiken på Gripen 39822

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Nyfiken på Gripen 39822

Inlägg av Nicklas Karlén »

I senaste numret av SFF tidskrift så är det en 39 D nr 39822 på omslaget. Jag tror att denna maskin är en testkärra av något slag. På nosen bakom de små bladen som sitter på sidan finns det en liten kåpa som är i en ljusare färg som jag inte sett på andra maskiner av denna typ, vad är det för något? Är det något känsligt så har jag förståelse för att informationen uteblir.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Nyfiken på Gripen 39822

Inlägg av Emil Lindberg »

39822 är iutlånad till SAAB bl.a för kampanjerna i Schweiz. Men något rgelrätt provflygplan är det inte.

Kåpan akter om alfagivaren är en antenn för sändning av mätinformation till en markbaserad station. Detta system har Flygvapnet inte. Liknande antenner kan ses på bilder av Gripen-prototyperna och jag tror även Gripen Demo (Gripen NG).

/Emil
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Nyfiken på Gripen 39822

Inlägg av Nicklas Karlén »

Då vet jag det. Jag tackar för ett proffsigt svar.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar