SAAB 21 ving märkningg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sven-Åke K
Inlägg: 61
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:40

SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av Sven-Åke K »

Bygger Special Hobbys A 21R och har då sett på många bilder på 21:an att det förekommer ganska ofta att märkning på vingens
ovansida saknas, är det någon som kan säga vad detta berodde på? Finns det en regel att följa eller måsta man veta exakt vad
man gör med varje individ?
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av bergwall »

Hej,
Under andra världskriget så var kontrakten mot Flygvapnet (FV) skrivna så att Saab levererade flygplan utan kronmärken på vingarnas ovansidor, som jag mins det var tanken att underlätta maskering/kamouflering på marken (även andra flygplanstyper inom FV saknade kronmärken på vingarnas ovansidorna). Jag tror det finns skrivelser på Krigsarkivet om detta. Avtalet som gäller målning och märkning verkar ha hängt med och omfattade J 29 också, då man kan se att även dessa saknar kronmärken på vingarnas ovansidorna, på en del bilder.

Hur som helst så hamnade målningsjobbet av kronmärkena på ovansidorna på flottiljerna, som i olika utsträckning bejakade detta. Ibland kan man ana att det kanske var lättare att följa någon plåtskarv på vingen vilket resulterade i något vridna kronmärken.

Jag skrev några rader om det här i mina egna instruktioner (moose republic decals) men vi hoppade nog den informationen på Pilot replicas instruktioner.

Det finns en bild från F6 där ett antal A 21:or står uppställda och inte något av flygplanen (som man ser) har kronmärken på ovansidan av vingarna.

//Robert
Senast redigerad av bergwall den 14 okt 2019, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
Sven-Åke K
Inlägg: 61
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:40

Re: SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av Sven-Åke K »

Tackar! Då förstår jag, gött med folk som vet!
Sven-Åke K
Inlägg: 61
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:40

Re: SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av Sven-Åke K »

Har nu kollat massor av bilder och då även sett att det saknades på undersidan ibland och att om det var påmålat på ovansidan då inte alltid sitter närmast bommen utan kan sitta på mitten av yttre delen av vingen, får nog bli utan på min.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av bergwall »

jaha, lite märkligt att det saknas på undersidan, finns det fler än en bild på det?

Hur som helst, såhär ser märkningsritningen ut, men man gjorde lite som man tyckte tror jag ibland, kanske i brist på ritningen.
Bild

Attans, photobucket har smetat dit en vattenstämpel och tycker väl jag ska köpa plats hos dem. Det står i alla fall att kronmärket ska placeras 2800 mm från vingspetsen.
https://s236.photobucket.com/user/bergw ... ary?page=1
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av Stellan »

Robert, det som är slående på märkningsbeskrivningen är de tomtiga kronmärkena. Ser ut som något geometriskt knas med dem? S 31-varning?
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: SAAB 21 ving märkningg

Inlägg av bergwall »

Mja, det brukar inte var någon vidare detaljrikedom på lite äldre märkningsritningar. Oftast är det ju refererat till ritningarna för kronmärkena och de skulle gälla. I praktiken fungerade det så att man hade uppsättningar med mässingschabloner för olika storlekar på kronmärkena, så det var ganska jobbigt om man skulle få för sig att improvisera.
Skriv svar