Hästdraget artilleri Sfh 18

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
famo58
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 okt 2016, 16:17

Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av famo58 »

Är sugen på att bygga ett diorama med hästdraget artilleri med en tysk Sfh 18 pjäs i skala 1/35 eller 1/16 då konstigt nog ingen tillverkare verkar till och ha gjort något sådant i 1/35. Däremot har jag sett en sats från Hihncliffe (?) i skala 1/32 men det var nog någon gång på 70 eller 80-talet som den annonserades i Military Modelling och en sådan får man nog inte tag i nuförtiden. Själva pjäsen är ju inte något problem, i dag den finn ju i både 1/35 och 1/16 men hästar i dessa skalor är nog inte det lättaste då man helst vill ha alla 8 hästar i olika poser och också få seldonen likadana på alla hästar. Så min förhoppning är att någon här på forumet kan delge mig allt som rör ämnet i form av böcker, filmer (Youtube), sidor på nätet och inte att förglömma, eget kunnande. Har ju så klart själv letat på nätet efter det jag söker men inte hittat så mycket så att det kan kallas referens till ett bygge. Hoppas på uttömmande svar och tackar också på förhand för eventuell information!
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av Plasticbattle »

Would probably start with 2 st. Miniart - SOVIET DIVISIONAL ARTILLERY (kit # 35045) and AFV Club´s Howitzer. Think there is resin wheels to back date it, if desired. Figures will have to be adapted from other cavalry sets.´
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av Lennart 12 »

När jag byggde min Stage coach1/35 så köpte jag 8 st resin hästar i 4 olika poser. som jag sedan ändra individuellt en liten aning bara så det blev olika. Det tillverkas tyvärr inte längre men brukar finnas på E-bay.
//Lennart

https://www.fieldsofglorymodels.co.uk/p ... harging-3/

Bild
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av AndersR »

Historex har lösa hästar och även en hel del annat användbart som t.ex. vagnshjul.

https://historexagents.com/#product-gallery

/Anders
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av jonaszett »

famo58
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 okt 2016, 16:17

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av famo58 »

Tackar för alla tips, första tipset med diligenshästarna går tyvärr bort då hästarnas poser ser lite vildsinta ut med tanke på vad dom i mitt fall skall dra. Tror inte hästarna hade hållit ut någon längre sträcka i det visade tempot, synd för hästarna såg bra ut! Det ryska alternativet går också bort för där blir seldonen fel, dom tycks skilja rätt mycket men även här ser hästarna fina ut. Därtill kommer ju sliparbetet om man vill göra nya seldon. Tack i alla fall! Det sista alternativet i 1/32 trodde jag inte var möjligt men här är det nog pjäsen som kommer till korta men min tanke är att bjuda på objektet och hoppas det inte går upp för mycket i pris. Pjäsen kan man ju byta ut till en av de nya 1/35 som ju håller god kvalitet. Storleksskillnaden mellan 1/32 och 1/35 gällande hästarna tror jag inte gör så mycket och har man tur så kanske dom är små i skalan. När det kommer till figurerna så finns det ju hyggligt mycket att välja på och det skall nog gå att få fason på med lite modifieringar.

En annan tanke som kom upp då Frank nämnde andra hjul, jo jag har sett stålhjulstypen sittande på både pjäsen och den annorlunda limbern/protzen med kuskbock är om det bara satt på hästdraget artilleri och dom med gummihjul kom till när det blev motoriserade dragare. Dock har jag haft en bok som visade två hästspann med sex eller åtta hästar i varje varav den ena omgången drog lavetten och den andra eldröret som hade gummihjul. Har tyvärr lånat ut den boken men inte fått tillbaka den, så som det kan bli ibland när man har dåligt minne. Ett tips för att undvika sådana malörer är att sätta en lapp med låntagaren namn på bokens plats i bokhyllan, har faktiskt fungerat bra genom åren. Kan jag dessutom få tips vilken bok det kan vara tar jag emot det med största tacksamhet.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av Öken-Erik »

Calder Craft var en del av Hichcliffe och jag tror modellen sålts under båda namnen. Den är helt i vitmetall och kvaliten är... sådär. RIICH tillbverkar ett antal tyska hästdragna vagnar i plast och dom har även gett ut hästarna med ryttare (2 st) separat. Kan kanske vara ngt?

Öken-Erik

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av Lerxzt »

Såg denna annons på Tradera som lite anspelar på det Lennart skrev ovan. Kanske är av intresse? Åtminstone 4 hästar :)

https://www.tradera.com/item/180909/367 ... -ho-coach-

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
famo58
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 okt 2016, 16:17

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av famo58 »

Tackar för ovanstående tips! Just Riich-hästarna har jag varit och nosat på innan men då såg jag inte den satsen med två hästar med ryttare. På de närbilder jag kunde se såg hästarnas seldon bra ut så det blir nog bara en omväg att köpa den färdiga satsen med diorama För samma pengar får jag mina åtta hästar varav en får vara med vagn efter och nästan pjäsen också. Jag förmodar att hästarna i alla satser är likadana, alltså bara två poser, så där tillkommer ju en del arbete med att få dom lite olika så det inte ser för stereotypt ut. Om någon vet hur det förhåller sig med den saken får ni gärna meddela detta. Går nu också och väntar på två böcker som referens gällande pjäsen och en bok som heter "German horspower" Hoppas jag kan finna något matnyttigt i dessa böcker som referens till mitt projekt.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Hästdraget artilleri Sfh 18

Inlägg av Lurifax »

Masterbox gör de här:
http://www.ipmsusa.org/reviews/Kits/Fig ... europe.htm

Masterbox brukar dessutom vara rätt bra både prismässigt och bygg/detaljmässigt. Hur korrekta de är seldonsmässigt har jag dock ingen aning om. Seldon är inte mitt specialintresse. :D

(Frågan är hur nitisk du ska vara rent seldonsmässigt. Ibland måste man ta genvägar. Om du tänker ställa ut den på någon modellutställning så tror jag inte många märker någon skillnad om du har fel seldon, typ "late -43" eller "early -44". Tror t o m du kommer undan med ryska seldon. Men bygger man en Tiger strv och har en enda bultjävel fel så kommer det att gaggas om det till förbannelse. :lol: )
holst

CU@C4
Skriv svar