Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av Janne Nilsson »

Hur funkar det?

Hur tjockt blir själva rutan?

Hur stora gap funkar det på?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av Stellan »

Bra.

Det beror på hur mycket du applicerar i öppningen. Blir gärna lite linsaktigt om det blir tjockt runt om och tunnare i mitten. Du kan applicera i omgångar om det får torka mellan.

Inte helt säker men kanske upp till 10mm? Det kan vara lite småknepigt att få till ytspänningen så att det blir en hel ruta. Du finner nog knep efter några försök. Ett penselhandtag tycker jag brukar fungera då det är lackat samt aningens koniskt vilket fungerar bättre när man drar ut det och hoppas på att hinnan sluter sig.

Lacka gärna när det torkat då det är aningens mjukt och fuktkänsligt.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av Janne Nilsson »

Tackar, var och hämtade en flaska på MJ Hobby.
Ska testa under dagarna.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av zapper »

Stämmer det annars att konsistensen är som vitlim? Har en flaska som nog stått ett tag innan jag provade använda och funderade på om det blivit gammalt och tjocknat?
Erik von Rosen
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av magnusf »

Om du inte får ordning på det så tycker jag Humbrol Clearfix funkar bättre! Som alternativ kan du prova med Cascos RX-lim (kilfornad grå flaska, röd kork, ni hade det i skolan!). Lägg en sträng runt hela öppningen och dra sedan en hinna över den.

Erik! Ja, det är i princip vitlim så konsistensen är därefter.

Hälsningar

Magnus
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av zapper »



Erik! Ja, det är i princip vitlim så konsistensen är därefter.

Hälsningar

Magnus
Som jag misstänkte då. Det är jag själv som blivit gammal och tjocknat, men försöker projicera det på flaskan med Krystal Clear :oops:

/E
Erik von Rosen
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av Plasticbattle »

zapper skrev: 16 sep 2019, 17:12 Stämmer det annars att konsistensen är som vitlim? Har en flaska som nog stått ett tag innan jag provade använda och funderade på om det blivit gammalt och tjocknat?
Define "stått ett tag". :D :D
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av Fenix »

Jag har bara använt den som lim för genomskinliga delar. Och på den punkten har det funkat bra
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Någon som brukar använda Micros Scale Krystal Clear?

Inlägg av magnusf »

Kom att tänka på det här alternativet också, även om Janne nog är klar med vad han än tänkte göra vid det här laget :) !

UV-lim

Hälsningar

Magnus
Skriv svar