Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
wity
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2013, 19:58
Namn: Johan

Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av wity »

Var nöjd med min draken och sprejade på blank klarlack, såg bra ut först. Men efter 30 sekunder började färgen under bli bitvis prickig.. Hur kan det ha blivit så?. Det vita ock röda färgen (Tamiya) målades för 4-5 dagar sen så borde ha torkat bra..

Sen när klarlacken börjat torka blev den bitvis sträv och matt trots att den var jämn och fin innan. Någon som har koll på vad som gått fel?



Bild
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av commander »

Ser ut som färgen rest sig. Tamiyas klarlack är aggressiv och ska inte läggas på för flödigt. Många tunna lager är nyckeln. Tror det kan vara boven i dramat... Vet dock iofs inte hur du lagt på den men resultatet vittnar om lite för mycket lite för snabbt?

/Andreas
wity
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2013, 19:58
Namn: Johan

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av wity »

Ja la på ganska mycket så kanske är det. Sist försökte jag göra tunna lager men då blev det lite som sandpapper så provade att lägga tjockare för jag trodde jag tog för tunnt sist jag klarlackade så det inte kunde lägga sig jämt.
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av commander »

Det är garanterat den felande faktorn. Prova att lägga några tunnare, skyddande lager först. Därefter lägger du ett ’vått’ lager som sista sväng. Låt lagren bli klibbtorra innan nästa omgång. Ser det risigt ut ändå så våtslipar du ytan när allt torkat ordentligt och kör ett extra varv med klarlack. Då får du garanterat en schysst yta. :)

/A
wity
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2013, 19:58
Namn: Johan

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av wity »

Ok, då har jag lärt mig min läxa nu :).
Finns det annars någon annan klarlack som är bättre eller enklare att använda?
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av Andre B. »

Undvik Humbrol's klarlack på sprayburk. Den är ännu aggressivare än Tamiya.

Microscale har klarlack som skall vara ok att använda. Sedan finns ju Oceanlack att köpa på en känd svensk hobby och pysselkedja. Känner dock att den är något mjuk. Golvvax som Johnson Future används av många. Och även den nya blandningen då.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av Snussugen »

Humbrols 35:a ger mig alltid finfina resultat. Spädd med Humbrols egna thinner. Jag är inte ens en baddare på att airbrusha, men ytan blev högblank och väldigt hård inom ett par dagar bara. Min usla telefonkamera från 2008 gör inte resultaten rättvisa. ;p

Bild

Bild
Live & let dry.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Varför blev färgen under klarlack prickig och klarlacken sträv?

Inlägg av Proosen »

Jag tycker att dels Hagmans och Montanas klarlacker funkar bra. De är inte alls lika elaka som Tamiyas spray.
Montana är dessutom rena fyndet prismässigt och finns som blank, semi gloss och matt.
https://hlstore.com/brands/montana-cans ... oss-400ml/

/Niclas
Skriv svar