Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
A.Femoralis
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jun 2012, 14:32

Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av A.Femoralis »

Hejsan!

Jag lyckades nyligen komma över Tamiyas Tirpitz i skala 1/350 till ett lågt pris som jag inte kunde stå emot. Har aldrig byggt ett fartyg förut så detta ska bli väldigt spännande! Jag hade tänkt lägga ner en del krut på denna och vad jag förstått så är photo etch, tillskillnad mot flyg och pansar, en absolut nödvändighet för att få ett bra resultat. Dock har jag aldrig jobbat med ets förut och jag skulle behöva lite hjälp. Hade tänkt köpa Eduards kit, http://www.eduard.com/store/Eduard/Tirp ... am=tirpitz , vilket jag tycker ser ut att innehålla väldigt mycket och dessutom är billigare än de andra som finns tillgängliga. Tror ni det är ett bra val?

Har försökt hitta en bra sida att beställa det ifrån men det var visst inte så lätt. De sidor som har den inne är dyra och frakten kostar lika mycket som etsen medan de som är billigare inte har den inne. Har ni några förslag på var man kan beställa den utan allt för stor smärta i plånboken? Är student och som ni säkert vet så lever man inte så glassigt då. ;)

Hade tänkt testa att skriva en byggtråd här på forumet sedan, tror det kan vara väldigt lärorikt med tanke på den kunskap som medlemmarna här besitter! Under tiden tills etsen är fixad så kommer jag detaljstudera Ulf Lundbergs byggen, särskilt din Bismarck! Där har jag drömresultatet för det här projektet (det gäller att lägga ribban så högt man kan ;) )

Mvh Christian
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av denstore »

Kan man inte beställa setet från Eduard direkt?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av Björn B »

Modelhobbies verkar ha det:
http://www.modelhobbies.co.uk
£33,16 för etset och £3,55 för porto
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av Sten Ekedahl »

Om du aldrig byggt fartyg förut så finns en gratis nedladdningsbar bok om fartygsbygge här: http://mikeashey.com/BOOK-FIRST-SHIP.htm
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av dandersson98 »

Tycker du gör rätt att beställa från Eduard, bra och prisvärd fotoets. Du kan beställa setet från Rebell hobby där den kostar 445 kr.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hej Kristian.
Tack för den vackra komplimangen!
Kul att du gett dig på Tirpitz!
Jag har inte provat Eduards ets så jag kan inte uttala mig om den men glädjande nog har andra medlemmar redan tipsat om var du kan få tag på den.
Jag ser fram emot din byggtråd. Det är lika kul varje gång någon mer än jag bygger fartyg.
Kontakta mig gärna om du har frågor.
mailto:uffe.l.sax@glocalnet.net
Bor du i Stockholm? I så fall kan vi träffas och bygga lite tillsammans.
Lycka till,
Uffe
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av Janne Nilsson »

Dom nyare seten från Eduard är bra och prisvärda men är det ett äldre set kan de vara riktigt mögiga. Vet faktiskt inte hur det ligger till med setet i fråga med Tamiyas Tirpitz har väl varit ute sen 80-talet?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av denstore »

Jag tror Bismarck och Tirpitz-seten är från modernare tider. Kom inte långt innan Revells nya modeller kom ut, så troligtvis på 2000-talet i alla fall.
Jag har haft ett av varje, och de är rätt fina. I min mening mer prisvärda än WEM'S eller GMMs.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av Janne Nilsson »

Tycker också att Eduards instruktioner är bland de bättre hos Fotoets-tillverkarna. Plus att man kan in på deras hemsida och lätt se vad man får med och det arbete som krävs.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Photo etch till Tamiyas Tirpitz i 1/350

Inlägg av denstore »

Instämmer helt. Eduard har förstått att det mycket väl kan vara så att byggaren faktiskt inte kan all sjöterminologi, inte själv är pilot, eller har en injenjörsexamen till hjälp för att få grejerna på plats.
Dessutom kan man alltid hitta bilder på modell med ets på plats, vilket faktiskt betyder att någon har lyckats få ihop grejerna. Tillverkare som WEM anser sig inte ha tid att provbygga prylarna, utan anser att om de följer de dimensioner som förlagan har, inte modellen, så är saker OK. Vansinne i min mening.
Skriv svar