De 10 vackraste flygplanen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Snussugen »

Pelle F skrev: 30 jul 2019, 11:48Spitfire, är det verkligen en så självklar modell av skönhet, elegans och form som "alla" tycker sig tycka? Nära i utseende från samma tidsepok finns Mig3, Macchi C202 och Fiat G.55. Vad tycker ni om dessa som jämförelse? Är det inte dags att peta ned Spitfiren från tronen? Och vad gäller Spitfire, vilken av typerna är det egentligen vi snackar om? Inte den vinglippta mk vb väl?
Den oklippta Mk Vb är något finare, men tycker ändå dess trubbige kompanjon har sin charm.
Tycker alla Spitfires är vackra fram till dess att de fick teardrop-glashuven. Där miste de både form och elegans, i mitt tycke. Sen fanns det även en high altitude variant som hade väldigt spetsiga vingspetsar som inte var någon... höjdare. ;) Rent utseendemässigt d.v.s.
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Urban Gardini »

Albatross D.V
Kawasaki Ki-61 Hien
Douglas F4D Skyray
Grumman F-9 Cougar
Grumman F7F Tigercat
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Spad16 »

Ni har glömt några riktigt vackra, t.ex DeHavilland Albatross, Comet racer och Hornet. Sedan har vi förstås Republic Rainbow. Många av Schneider trofé racerplanen är väldigt snygga, Macchi M39 skulle jag kanske föreslå. Sedan kan jag inte låta bli att nämna Spad 7, 13 och 20.
Och givetvis många av de redan föreslagna.
Men att välja..........det går inte.
/Neil
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Snussugen »

Spad16 skrev: 31 jul 2019, 20:33 Ni har glömt några riktigt vackra, t.ex DeHavilland Albatross, Comet racer och Hornet. Sedan har vi förstås Republic Rainbow. Många av Schneider trofé racerplanen är väldigt snygga, Macchi M39 skulle jag kanske föreslå. Sedan kan jag inte låta bli att nämna Spad 7, 13 och 20.
Och givetvis många av de redan föreslagna.
Men att välja..........det går inte.
/Neil
Nu sa han ju dock "bara militära plan". ;) Det kanske hjälper lite med väljandet.
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Andre B. »

Me 262 måste väl tillhöra de vackrare maskinerna? Sedan gillar jag ju P-51D Mustang...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av jonaszett »

Är det inte dags att flytta den här tråden till "off topic"?
Z
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Andre B. »

jonaszett skrev: 01 aug 2019, 21:56 Är det inte dags att flytta den här tråden till "off topic"?
Z
Är den "off topic"? Har aldrig sett någon beskrivning rörande vad som gäller i det allmänna forumet...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Pelle F »

Tack så här långt gott folk, det är inspirerande tips ni kommer med. Jag har förvisso valt att hålla mig inom det militära häradets smala väg. Men jag ångrar mig ibland då det, som ni anger, finns väldigt snygga civila maskiner. Macchi M39 hör definitivt till dessa. Men delvis försöker jag begränsa mig, för att det riskerar att bli en ihopklumpning på mitten, så att säga. Det finns helt enkelt väldigt många graciösa flygplan omkring 1935-45 av någon anledning. Många verkar vara inspirerade av varandra i formgivningen också. Så det blir svårt att välja ut en enskild.

Så här långt är jag inne på följande, och har väl täckt upp 7 av 10 slots än så länge:

Etrich Taube

Albatross DVa

Spitfire / Mig3 / Macchi C202 / Fiat G.55 - Jag måste jämföra dem i detalj innan jag bestämmer mig

Horten HO-2, Northrop YB-49 eller Northrop Grumman B-2 Spirit

Saab 35 Draken - en nylackad dansk RF-version är klart snyggast vill jag påstå.

Suchoi SU 27 - jag tror Flanker B är vackrast, men å andra sidan gillar jag kamouflaget på en del andra versioner.

YF23

Jag velar sedan lite omkring F4 Phantom. Den är fantastisk, särskilt någon tidig version. Men kanske skulle en mindre "clean" version funka bättre till ett framtida projekt omkring de 10 mest brutala flygetygen...

Så måste det ju finnas bra modellversioner av dem förstås. Taube framstår som bökigast.

/Pelle
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av jonaszett »

Andre B. skrev: 01 aug 2019, 22:40
jonaszett skrev: 01 aug 2019, 21:56 Är det inte dags att flytta den här tråden till "off topic"?
Z
Är den "off topic"? Har aldrig sett någon beskrivning rörande vad som gäller i det allmänna forumet...
/André
Texten från rubrikerna i "forumindex"

"Allmänt forum/General forum
På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga."

"Off-topic
Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här."
Så den här diskussionen kanske oxå borde flyttas ;)
Z
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Spad16 »

Om Du ska vara så sträng, blir det inte mycket skrivet. Jag tittar bara här, hinner inte med dom andra forum.
/Neil
PS. Bara millitär plan, trist! I princip är alla millitärplan fula, eller möjligen fulsnygga. Undantag för Spitfire Hunter, DH Hornet, och så kom jag på en till Fairey Fantôme, kolla den, skitsnygg!
Skriv svar