De 10 vackraste flygplanen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Pelle F »

Jag kan definitivt hålla med om att jag missar en massa snygga plan genom att ha "militärt" som kriterium. Om än inte fulsnygga, så är många militärplan rätt aviga i sin formgivning. I mina ögon är dock många militärplan oerhört väldesignade rent estetiskt, med proportioner och förhållanden som närmar sig samma skönhet som för snygga bilar, möbler eller skulpturer. Men smaken är som baken, självklart. Jag var på en föreläsning med en av Saabs högre tekniska utvecklare, som tyckte Boeing X-32 i hans ögon var riktigt väldesignad. Men då menade han den interna logistiken med kompromisserna mellan utrymmen för olika komponenter, aivionik, vapen m.m. Så attraktiviteten kan vara väldigt olika. Vad gäller snygga civilflyg, så har jag kanske närmat mig en gräns, där jag söker efter militära versioner av civila plan (ett försök att ursäkta Piaggio P.180 i min lista). Ditt förslag med Fairey Fantôme är utmärkt. Det ger en chans att få med ett tidigt metallplan med den tidstypiska högblanka finishen också. Och nu börjar vi närma oss följdfrågan: Hur fanken får man tag i modeller för somligt? Många är lättfunna, men några av de riktigt udda planen kan vara närmast hopplöst att hitta. Eller vara hänvisad till gamla, eller detaljlösa varianter.

/Pelle
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Urban Gardini »

Varför inte ta med den Italienska skönheten Caproni Stipa? ;-)
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar