Spackla huv?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Spackla huv?

Inlägg av kai »

Jag sitter med en huv som inte har perfekt passform och det kommer rimligen att bli nödvändigt att spackla skarven när huven väl är påmonterad, men hur bör jag göra för att det inte ska synas en tydlig spackelrand på insidan?
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Spackla huv?

Inlägg av Göran »

Mors i nattvärmen

Svår fråga, utan bild, då vi inte kan få en uppfattning om storleken på glappet. Jag utgår från att det är 1/72. Om vi pratar tiondelar av millimeter så skulle jag rekommendera att du skaffar Deluxe Perfect Plastic Putty, och kör med den. Den fixar väldigt tunna glipor. Det bästa vore dock att om du kunde slänga upp en bild på problemet, så blir det lättare att komma med konstruktiva förslag.

Mvh
Göran
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Spackla huv?

Inlägg av Anders.Edblad »

Håller med Göran, Deluxe är väldigt bra för små glipor späder ut det med vatten och penslar på det. Det överflödiga spacklet är lätt att ta bort med en lätt fuktad tops.
Bild
Lite större glipor spacklar jag med Tamiya vita spackel som också går att ta bort med en fuktad tops innan det stelnar.

Jag limmar mina huvar med vitlim eller mig`s Ultra Glue. Båda fyller ut eventuella glipor och blir genomskinnlig när det stelnar. Har aldrig haft några problem med att något spackel syns på insidan.

Anders E
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Spackla huv?

Inlägg av Snussugen »

Micro Kristal Klear fungerar för mig, även det torkar helt genomskinligt.

Ett annat alternativ är att helt enkelt blanda interiörfärgen med Tamiyas vita spackel och smeta på. Vill minnas att det var BGB som lärde mig detta trick. Vet inte om det funkar med alla färger, men det gick fint med Humbrols enamel.
Live & let dry.
Skriv svar