Få tag på plast-i-weld?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av acofm89 »

Hej alla! Har funderat på sistone på att testa sådant lösningsmedel som smälter och "svetsar" ihop plasten - typ Flex-i-files Plast-i-weld eller Tenax 7R. Jag har sett videor då folk använder det och det verkar vara ett smidigt sätt att minimera jobb med att fylla och sanda sömmar. Jag hittar dock på rak arm ingenstans att köpa eller beställa sådana grejer från inom Sverige. En del utländska skidor har, men jag vet inte hur det är med att skeppa sådana grejer internationellt pga kemikalier. Jag tänkte därför kolla ifall någon använder något liknande och i så fall har något tips.

Tack på förhand!


Mvh, Anders
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av Lars Befring »

tenax var så cancerframkallande att till och med britterna slutade använda det..
Jag skulle rekommendera etylacetat
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av acofm89 »

Lars Befring skrev: 08 jul 2019, 16:21 Jag skulle rekommendera etylacetat
Okej, tack för tipset! :-) Vart går det att få tag på, och hur applicerar man det bäst?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av Joakim Hultman »

acofm89 skrev: 08 jul 2019, 18:43 Okej, tack för tipset! :-) Vart går det att få tag på, och hur applicerar man det bäst?
Appliceras lämpligast med en liten pensel.

Att få tag på det är däremot inte alltid helt lätt idag. Välsorterade färgbutiker kan ha det, i stora burkar. Annars har Tamiya ett flytlim som fungerar likadant, men är dyrare.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av acofm89 »

Joakim Hultman skrev: 09 jul 2019, 07:32 Annars har Tamiya ett flytlim som fungerar likadant, men är dyrare.
Det är inte det vanliga "Extra Thin" eller dyl du menar då? De är de jag vanligen använder. De är toppen, men verkar inte lika starka som vad jag har sett av till exempel plast-i-weld.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av Proosen »

Om inte annat så finns etylacetat hos Rebellen.

https://www.rebell.com/catalogsearch/re ... etylacetat
Allbann
Inlägg: 34
Blev medlem: 08 jan 2013, 12:37
Namn: Mikael Sjöberg

Re: Få tag på plast-i-weld?

Inlägg av Allbann »

Funkar även med Gripen nagellacksbortagning, acetonfri, lila etikett.
Mycket bättre literpris. Det går även att limma ABS plast med det
Skriv svar