Vilka är era favoriter?!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Vilka är era favoriter?!

Inlägg av Rickard B »

Hej alla byggare och samlare :D
Hoppas inte denna tråden varit uppe tidigare? MEN...
...är det någon mer än jag som ligger inne med flera modeller av samma/liknande vagnar, flyg, fartyg, bilar etc? Har du kanske 16 olika byggsatser av P51 Mustang eller ett helt kompani CV9040?
Själv har jag har Panthervagnar av olika modeller. Vad har ni?


Bild
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har väldigt många Bae Harrier i 1/48. Sist jag kollade så hade jag 9 st :D . Jag har börjat bygga två av dom och det är Airfix Gr 3 samt Hasegawa Gr 7. Samtliga är inköpa som second hand så det är inga stora pengar investerade i dom. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en 10:ende också om jag hittar den Italienska versionen av AV-8B från Hasegawa. Jag har ett gäng J/S 35:or från Hasegawa också, men inte lika många som Harriers

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av SvenYoung »

Jag har lite dubletter här och var, så du är inte ensam Rickard :-)

Tamiya's Jeep: 9st
(alla som kommer in i mitt hobbyrum frågar just om den modellen, och varför jag har så många haha. Svaret är enkelt, under några år så försvann denna från marknaden, så när den kom tillbaka köpte jag en hel drös).

Italeri Leopard 1A4: 4st (nästan omöjlig att få tag på numera)

Tasca Sherman V: 3st

Academy Warrior: 3st

Academy CV9040B: 2st

Skybow M41 Walker Bulldog: 3 st

Tamiya LRDG Chevrolet med Bredakanon: 3st

En massa Stryker och LAV modeller (dock inte samma modell i och för sig, men olika varianter)

osv... :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 14 jun 2012, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
AndersN

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av AndersN »

Förundras varenda gång jag räknar. Vet inte om jag ska sluta räkna eller köpa? :/ Tror jag slutar räkna.
Skönt att veta att man inte är ensam ändå :)

40st Fw 190 i olika varianter och skepnader i skalorna 1/48-1/24 + en till 1/48 i posten...
32st Bf 109 i 1/48 och uppåt
Sen blir det ett glapp till trean som är 9st J 28A/B/C Vampire 1/48
På jumboplats kommer nog J 11 med sina 7st, men av olika anledningar som jag inte kan gå in på närmare finns risken att den snart kommer upp på tredje plats.

Nicklas, varför ska du börja prata om pengar? Får ju kalla kårar här...
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av Hobby-Importen »

Har ganska många dubletter utav mycket, fast om jag ska fastna för några särskilda, så är det MiG 21 och Northrop F-5.
Har gett mig den på att bygga ett exporterat exemplar av varje version, och utan att upprepa något land. :D

Jens
Daedalus Models
Lennart

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av Lennart »

F-15 1/48 ,har byggt 3 st har 6 st kvar .Men framförallt gillar jag F-15 E /Lennart
Bild
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det jag har mest av är väl olika varianter av M113, det finns en drös
sådana modeller och sen tillkommer diverse konverteringar.
En gång köpte jag en hel låda av Italeris (när det bara fanns Tamiya
och Italeri att välja på) för att ha till konverteringar så det blev 8
eller 10 styck på en gång ....
Pz IV finns det också (A, B, C, D, E, F1, F2, G, H, J) och varianter
på chassiet Sturm det ena och Drang det andra, och en massa Shermans
förstås ... Det är tungt att vara allätare ....
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av Jens Tornblad »

Det väl enda som jag systematiskt köpt på mej i flera exemplar är Jaguarbilar i 1:24. Jag har två st Revell XKSS, tre st Tamiya MkII, tre st XJR-9 och fyra Hasegawa XJS. Dessutom har jag ett exemplar av i princip allt som getts ut av Jaguar i övrigt i 1:24...
En obyggd modell är också en modell...
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av denstore »

Tidigare hade jag lite dille på vissa. Hade t.ex. runt 40 P-47:or i olika boxningar, och nästan lika många P-38 och Bf-109:or. Runt 25-30 Tiger I vid någon räkning också.
Men efter den stora utrensningen har jag mer eller mindre minimerat antalet dubletter. Det jag har mest av är nog Albatros, som jag tror jag har 7 eller 8 av, 5-6 Nieuport, något liknande i Camels, och P-38:or.
Köper mest fartyg nuförtiden, och där är meningen med dubletter betydligt mindre. Yukikaze har jag iofs 2 av, och I-400:an. Annars är det en av varje.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Vilka är era favoriter?!

Inlägg av PederT »

När Hasegawa släppte 35:an i 1/48, fick jag någon form av habegär. Som det är idag, har jag byggt 14 st av alla varianter, och håller på med nr 15 som ska bli en av prototyperna(35-1, 35-2 eller 35-3). Som avslutning blir det en J 35J i grått kamo. Har också byggt en Tarangus 32:a(A 32A) och har två liggande. Väntar på släppet av J 32:an och en konverteringssats för en S 32:a. Detta är ju inte så mycket om man jämför med ovanstående, men jag har rensat ut en del.

//Peder
Skriv svar