B-17

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: B-17

Inlägg av Andre B. »

:mrgreen: looking
thomas wilner skrev: 24 jul 2019, 21:35 Jag skulle vilja påstå att det är fel färg på b-17 det är närmare humbrol matt 65 som är närmast se på bilder på joan blå F-7
Baserat på vad? Vad skall det vara?
Blått på bilder är inte enkelt har vi konstaterat när det berör Lansen...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

Re: B-17

Inlägg av thomas wilner »

om du tittar på tillbehör B-17 så får du själv se att den grå färj som det står i bygg beskrivningen gunze sangyo GUH53 inte stämmer tycker i varge fall jag
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: B-17

Inlägg av Andre B. »

thomas wilner skrev: 25 jul 2019, 21:44 om du tittar på tillbehör B-17 så får du själv se att den grå färj som det står i bygg beskrivningen gunze sangyo GUH53 inte stämmer tycker i varge fall jag
Vet inte vad Gunze är för färg. Men brukar man inte säga att Humbrol 87 är den rätta färgen för gråblå 058?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: B-17

Inlägg av PederT »

Själv använder jag Mr Hobby H309(möjligen med lite gult i) till ovansidan Grön 325M och
Mr Hobby H337 (spädd med lite vitt) till undersidan Blågrå 058M.
Har målat både en J 21 och en J 22 med dessa färger och det ser mycket bra ut.
Dessutom stämmer de färgerna bra mot färglikare.
//Peder
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: B-17

Inlägg av Sundelin »

Ojojoj, den gamla diskussionen om vilken färg som är rätt på modell kontra original och färglikare...
Funderar på att poppa lite popcorn och luta mig tillbaka, men här har ni min åsikt...

Jag har hållit på med detta i samband med mina dekaler "Flying Colors Aerodecals" ett antal år (mindre aktiv sedan jag flyttade till USA 1996, men i alla fall).

Leif Hellström får ta åt sig det mesta av äran, men jag var i alla fall med om att spruta upp ett antal färglikare med originalfärger som ingick i ett par nummer av IPMS Scala på tidigt 1980-tal (om jag minns rätt), så jag har lite erfarenhet att bygga på. Min tanke var att de flesta färgerna skulle se alldeles för mörka ut om man direkt målade dem på en modell, och det verkar som om de flesta håller med. Förklaringarna är många vad gäller den s.k. "skalaeffekten", men jag ansluter mig till följande teori:

Om du går ut en vanlig sommardag, någonstans där du t.ex. har barrskog som sträcker sig långt ut mot horisonten, så ser du hur färgen på träden går från mörkt grön, nästan svartgrönt, nära dig, men de går mer mot en blekt grågrön ju längre bort träden är. (Du ser även detta på foton.) Detta beror på hur ljuset bryts i luften och beror på många faktorer, främst luftfuktighet (prova en dimmig dag och det går mot gråvitt ganska snabbt :D ). Om du tänker på en modell i 1/72 som du ser på en meters håll, så skulle det motsvara 72 meter i verkligheten. I 1/48, 48 meter - kortare avstånd och mindre "skalaeffekt". På en fartygsmodell i skala 1/600 blir det klart märkbart!

Vissa byggare rekommenderar att blanda i 20-30% vitt i de större skalorna nämnda här, jag tror mer på 20-30% av en ljust blågrå (även vitt drar mot grått på längre avstånd - så att säga "åt andra hållet, dvs mörkare!). Kanske man helt enkelt kan lägga på ett filter i slutlacken och på så sätt "få med sig" dekalerna på samma gång, de är ju oftast tryckta i färger så lika originalet som möjligt. Fast det finns ett svartvitt foto (som jag inte hittar just nu) på en snygg rad SAAB 29 Tunnan, tagen vid nedfarten till en bergshangar om jag minns rätt, där nyansen på kronmärkena varierar stort mellan tre olika plan. Ingen kan övertyga mig om att det är samma färgnyans på de tre planen!

Sedan har vi fler faktorer, som ljusförhållanden på originalet (och modellen!), blekning av originalet, felblandade färger, fältreparationer i krig...

Jag har fastnat för devisen att "ser det rätt ut, så är det rätt!" - tyvärr är det ingen tröst för de modellbyggare som lider av delvis eller total färgblindhet, men det är det bästa råd jag kan ge (och lyssna på andra byggare, givetvis!). Lita inte på fotografier, foton på bildskärm, tryckta bilder eller färgprofiler, ny- eller ommålade 'original', och mycket annat...

//Sten Sundelin
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B-17

Inlägg av Stellan »

Stellan skrev: 30 jun 2019, 10:55 Svensk Flygtjänst gul samt grön/gråblå
Dansk grön/gråblå
Finsk gul
Österrikisk gul
Etiopisk NMF
Svensk m/40
Svensk m/44
Snöcamou

Bergwall, hör du oss?

Flottörer
Skidor
Olika motorer
Bomber, raketer, RATO

Ed. vindmölla till måldragaren.

Maestro, hör ni oss?
Vi kan ju lägga till Ostermans flottörförsedda kärra i aluminiumrent utförande. Tror den även flögs i grön/grått med civil märkning först. Eller var det en annan individ?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B-17

Inlägg av Björn B »

Lustigt. jag kollade efter bilder på dom den här veckan och det jag hittade var två olika individer.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B-17

Inlägg av Stellan »

Se där, då är jag inte helt gaggig.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B-17

Inlägg av Björn B »

Kollade på vad jag sparat ner Två med flottörer: SE-APC grön/grå och SE-BFA i alu samt en på hjul: SE-BRN i grön/grå klädsel. Det skulle vara intressant at veta färgen på registreringsbokstäverna på BFA.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: B-17

Inlägg av Stellan »

Ja, klart är att man förr i tiden var lite mer lagd åt andra färger än svart. Har inga bilder framför mig men mot alu kan man ju tänka sig blått, rött, svart. Ser du några gråtoner som är givna eller kan tänkas vara en viss färg som går att använda som referens?

Man kan ju exempelvis snava på både dayglow orange och gul som kan bli vit eller mellangrå beroende på film och filter.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar