Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av Mats Averkvist »

Då är denna saga slut där jag har handlat modeller i mer än 50 år. I och med att de 2014 bytte namn och blev en Lekia-butik så började avvecklingen av hobbyavdelningen som har funnits sedan 1970-talet. R.I.P.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av PederT »

Bara att beklaga!
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av daneri »

Hobbyhörnan i Norrköping är väl en av få butiker kvar i landet nu? Fantastiskt att den finns kvar fast den är så liten. Inget stort utbud men ändå roligt. En tråkig trend det här ändå, som håller i sig. Numera försöker jag gynna svenska näthandlade så långt det går. Man får oftast bra och snabb service. Inte alltid så stor skillnad på priserna heller när man räknar in allt.
Med vänlig hälsning, Dan
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av Fenix »

Den enda Lekiabutik jag känner till som fortfarande har kvar hobbyavdelningen är Sagoland i Linköping alla andra Lekia butiker verkar ha rensat bort allt som har med modellhobby att göra. Sagoland har bra sortiment men jag brukar föredra att åka till Hobbyhörnan i Norrköping.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av Pelle F »

Jag blir sentimental, då även jag handlat där sedan jag var liten. Faktum är att den småmärkliga doften i butiken, när den låg inne i stan på 80-talet, fortfarande kommer för mig ibland. En märklig bröd/heltäcklingsmatta/plast/mys-doft som jag kommit att förknippa med spännande paket fulla med ihopplockbara prylar. Sådan är världens gång.

Hobbyhörnan har länge klagat på "Ätet" som de kallar nätet, då det äter upp de fysiska butikerna. Och det stämmer förvisso i många branscher, som har entusiaster som kunder. Att de klarar att ligga kvar i AA-läge mitt i centrum är nästan märkligt, men beror sannolikt på en välvillig hyresvärd.

/Pelle
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av Andre B. »

Lekia i Varberg och Umeå har modeller. I Varberg rätt mycket av Revell och mindre av Airfix. I Umeå fanns det förvånansvärt mycket av Heller.

Ett problem med nyare Lekia butiker är att de som driver dem inte kan modell branchen och inte vet vad de kan sälja. Rätt nya Lekia butiken i Boden har inget men i Luleå finns ju en välkänd hobbyaffär.

Sedan är det ju aldrig fel så här i semestertider att berätta om var man kan hitta modeller. Det finns ju ändå butiker i rätt många städer som kan ha modeller. Hittade exempelvis några modeller i en bokhandel i Skene söder om Borås. Och det fanns även lite modeller i en leksaksaffär i Mellerud.

Även GK's i Ullared har modeller. Revell's Gripen för 90 kronor. Sedan så har ju även Svedino's i Ugglarp ett sortiment i museishoppen.

Färg och lim börjar bli ett än större problem. Humbrol är sällsynt i Halland idag och börjar bli det i Göteborg med. Dinomin i Borås finns inte längre och Hobbycenter i Göteborg har inte öppet alla dagar.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av christer k »

Andre B. skrev: 01 jul 2019, 02:29 Ett problem med nyare Lekia butiker är att de som driver dem inte kan modell branchen och inte vet vad de kan sälja. Rätt nya Lekia butiken i Boden har inget men i Luleå finns ju en välkänd hobbyaffär.
Lekia i Boden har inget, men däremot Gilla Kreativ:
https://www.gillakreativ.se/
Jag köpte tre Airfixmodeller där häromdagen, F-51 Mustang, Tiger Moth och Spitfire Mk I/IIa, samt en rulle 10mm Tamiya tejp. De hade 20 % rabatt så det blev ett bra pris. Var lite sugen på att köpa en Batmobil också, men den kostade 499 kr så jag fegade ur. De har också Humbrol, Vallejo Model Color och Game Color. Jag skulle önska att de hade Model Air också, då det är den som är mest aktuell för mig. De har också massvis med penslar och annat konstnärsmaterial. Jag är glad att de finns, även om deras Humbrolställ slutar vid nr 171. Jag tycker också att de har för mycket allt-i ett-set eller vad man ska kalla dem. Det finns många modeller där som jag skulle vilja ha, men jag vill inte betala det dubbla för att få färg, lim och penslar som jag ändå inte använder. Jag skulle tro att de lyssnar mycket på grossisterna när de tar in modeller.

Jag har upplevt det gradvisa förfallet vad gäller leksaksaffärernas modellsortiment. Förut kunde man göra en riktig shoppingrunda, och det har funnits flera leksaksaffärer både i Boden och Luleå som har haft modeller. När jag bodde i Uppsala på slutet av 90-talet fanns det mycket och en stor del av studiemedlen gick till modeller, men jag är glad att jag passade på att köpa så mycket då. Lördagarna innebar bussen till Stockholm och besök på Wentzels och Hobbybokhandeln. Jag saknar den tiden, det är inte lika roligt att beställa på nätet.

Christer
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av Andre B. »

Gilla Kreativ skall jag lägga på minnet till nästa Boden besök. Det skall även finnas modeller att finna i Falköping och Kalmar. Vill minnas att Skövde inte var omöjligt även om många kanske handlar i Mariestad.

Kommer ihåg att jag för tiotalet år sedan kunde hitta modeller i Tranås, Tranemo, Ulricehamn, Oskarshamn och Mönsterås liksom Västervik. Karlskrona fanns lite i liksom Karlshamn. Vet inte hur utbudet är idag.

I Linköping finns det väl två butiker?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av daneri »

Finns det ingen kunnig eldsjäl eller vad man ska kalla det i butikerna, försvinner nog hobbyn fort från hyllorna.
Vad gäller Lekhuset gick det väldigt snabbt när Anders var borta ett tag. Jag talade med honom på GGG i helgen och enligt honom var det på gång redan innan. Så var det säkert men jag kände direkt vid hans frånvaro att det var lite som om ”råttorna dansade på bordet”. Det gick som sagt väldigt fort nedåt.
Med vänlig hälsning, Dan
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Lekhusets plastsaga i Norrköping är över

Inlägg av Fenix »

Andre B. skrev: 01 jul 2019, 12:03 Gilla Kreativ skall jag lägga på minnet till nästa Boden besök. Det skall även finnas modeller att finna i Falköping och Kalmar. Vill minnas att Skövde inte var omöjligt även om många kanske handlar i Mariestad.

Kommer ihåg att jag för tiotalet år sedan kunde hitta modeller i Tranås, Tranemo, Ulricehamn, Oskarshamn och Mönsterås liksom Västervik. Karlskrona fanns lite i liksom Karlshamn. Vet inte hur utbudet är idag.

I Linköping finns det väl två butiker?

Mvh. André
De enda jag känner till är Sagoland och Powertoys men när jag var på Powertoys senast var det mest radiostyrt och pansar/markfordon i hyllorna och väldigt lite flyg.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar