Acro Hunters med last?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Acro Hunters med last?

Inlägg av Gabriel »

Jag har en J 34 Hunter på byggbordet som väntar på att få färg och funderar nu på hur jag ska måla denna och i slutändan även hur lasten under vingarna ska se ut. Jag skulle gärna vilja ha fälltankar och Rb 24:or under vingarna och då det ska bli en Tullinge-kärra var jag sugen på en Acro Hunter.

Jag är medveten om att loggan endast fanns en kortare tid och är därför fundersam över ifall dessa maskiner även skulle ha använts i aktiv tjänst under denna period, eller ifall de var reserverade enbart för flyguppvisningar? Tyvärr kan jag inte hitta några bilder alls på J 34:or från Tullinge med Acro Hunters loggan på. Är det någon som vet?

/Gabriel
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Acro Hunters med last?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Acro Hunters uppvisningsgrupp från F 18 var i gång långt innan loggan målades på maskinerna. Enligt Widfeldt/Halls bok om Huntern i Sverige så nämns det att loggan målades på inför Acro Hunters sista uppvisning, vilket kan förklara bristen på bilder. Man hade tydligen installerat ett enklare aggregat för att producera rök med olika färger under uppvisningarna och man sprutade in diesel i jetstrålen så blev till rök.
Två maskiner från varje division på F18 skulle ställas till uppvisningsgruppens förfogande som i början gick under namnet "Lampell gruppen", senare skapades namnet "ACRO Hunters", allt enligt samma omnämnda bok.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Acro Hunters med last?

Inlägg av Magnus Billestedt »

Gabriel skrev: 11 jun 2019, 17:43 Jag har en J 34 Hunter på byggbordet som väntar på att få färg och funderar nu på hur jag ska måla denna och i slutändan även hur lasten under vingarna ska se ut. Jag skulle gärna vilja ha fälltankar och Rb 24:or under vingarna och då det ska bli en Tullinge-kärra var jag sugen på en Acro Hunter.

Jag är medveten om att loggan endast fanns en kortare tid och är därför fundersam över ifall dessa maskiner även skulle ha använts i aktiv tjänst under denna period, eller ifall de var reserverade enbart för flyguppvisningar? Tyvärr kan jag inte hitta några bilder alls på J 34:or från Tullinge med Acro Hunters loggan på. Är det någon som vet?

/Gabriel
På F 9 J 34 fanns "Acro Hunters" loggan kvar tills man bytte om från bokstäver till siffror 1962-63
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar