JA37 med spaningsutrustning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

JA37 med spaningsutrustning?

Inlägg av Björn B »

Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: JA37 med spaningsutrustning?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Under åren har jag nog läst allt som går att läsa om Viggen i "den tillgängliga" litteraturen, varit på ett antal fördrag om Viggen systemet, träffat en hel del förare på Viggen men att JA 37 skulle ha använts med dessa spaningssystem har jag aldrig hört eller läst något om. När det gäller kapslarna KA och KB så införde man på JA fackelfällare på undersidan av vingen och för remsor så fanns detta bakkanten på robotlavetterna.
Det har nog inte varit ett realistiskt lastalternativ på en JA i FV, men man ska ibland inte vara för säker på sin sak, så jag lämnar en öppen bakdörr till någon som har mer kunskap än jag.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: JA37 med spaningsutrustning?

Inlägg av marcusjohnson717 »

Mig veterligen så kan inte JA bära kamerautrustning, JA kan väl bära KA/KB, men som Niklas säger så fick de BOY401 fackelfällare och sen störpod U95. Jag kommenterade just detta inne på International scale modelings facebook sida att det var lite galet, men jag blev censurerad och fick en varning av admin för oönskad kritik...

//Marcus
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: JA37 med spaningsutrustning?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag gjorde ett inlägg på Brittmodeller med mina synpunkter kring lastalternativet och enligt byggaren så bygger han på uppdrag av någon som hävdar
att man flugit med denna last för att testa bränsleförbrukning :?: . Kanske har man gjort detta, jag vet inte, rent tekniskt kanske man kan bulta fast en RB 15 på en JA 37 för test av bränsle förbrukningen också 8-) .
Det känns som ett relativt märkligt test med just den utrustningen. Det hade varit mer logiskt med en last som maskinen förväntas flyga med och kunna använda men vem vet vad de där tekniska människorna kan hitta på :mrgreen: .

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: JA37 med spaningsutrustning?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Som det är nuförtiden så får man inte för tillverkaren (Saab) hänga på vad som helst för att testa "vad som händer". Yttre last ska verifieras på många olika sätt, rent lastmässigt -vad som händer med flygplanet och strukturen är en stor del. Men det är nuförtiden, jag vet inte hur pass mycket "Fred flinta" det var innan Gripen. Men det är sällan intressant eftersom man saknar styrande/elektroniska gränssnitt för lastalternativ som inte är introducerade.

EDIT: När det kommer till 37347 och utprovningen av den nya mjukvaran så har jag fått uppfattningen att den var väl den ganska omfattande? Just för det här fallet så är det inte helt otroligt, FC har gjort egna luftvärdighetsarbeten också.

Det är förresten tydligt hur fel fenan är med den här märkningen, pitotröret är för högt i förhållande till texten.
Skriv svar