Jag borde börja recensera byggsatser

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Björn B »

Bild

Med den här uppsättningen kan jag nog såga det mesta som släpps. ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Stellan »

Hmm, problemet är väl snarare att det finns få byggsatser som inte sågas. Eller det finns få recensenter som inte sågar. Ju modernare och fiffigare modeller desto sämre byggsatser kommer det ut, relativt sett alltså.
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Erik_G »

Jag tycker det är tvärt om. Få recensenter tycker jag är riktigt ärliga, eller tydliga i sina recensioner. Nu pratar jag recensioner i tidningar eller i artikelform, inte dissningar i forum av folk som antagligen bara sett byggsatsen på bild.
Allt för ofta är recensionerna "in box" och i princip bara en uppräkning av innehållet. Möjligen har recencenten lite bakgrundskännedom om förebilden och kan därför i bästa fall komma med tips på förbättringar. Tyvärr kan många byggsatser se bländande fina ut i lådan, men vara något mindre fina när delarna väl ska sättas ihop.

Hur som helst har de flesta byggsatser sina starka och svaga sidor, och jag tycker att man ska lyfta fram bägge delarna om det ska vara en bra recension.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Björn,
Det ser ut som om det saknas några sågar i din samling.
Till att börja med så saknas det en lövsåg, mycket användbart verktyg
som kan anpassas till olika ändamål genom att byta blad.
Sen skulle du nog kunna investera i en japansk dragsåg (Clas i sjön)
med 0,3 mm tjockt sågblad, mycket bra för stora och fina snitt.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av denstore »

Erik_G skrev:Jag tycker det är tvärt om. Få recensenter tycker jag är riktigt ärliga, eller tydliga i sina recensioner. Nu pratar jag recensioner i tidningar eller i artikelform, inte dissningar i forum av folk som antagligen bara sett byggsatsen på bild.
Allt för ofta är recensionerna "in box" och i princip bara en uppräkning av innehållet. Möjligen har recencenten lite bakgrundskännedom om förebilden och kan därför i bästa fall komma med tips på förbättringar. Tyvärr kan många byggsatser se bländande fina ut i lådan, men vara något mindre fina när delarna väl ska sättas ihop.

Hur som helst har de flesta byggsatser sina starka och svaga sidor, och jag tycker att man ska lyfta fram bägge delarna om det ska vara en bra recension.

Ett problem är nog tidsaspekten. I dagens internetvärld, så finns det ingen tid att verkligen gå in på djupet, då två månader eller mer gör saker och ting inaktuella.
Ett annat är nog att många "nät-recensenter" antagligen inte vill komma i för stor konflikt med den som skickat modellen. De vill helt enkelt ha fler skickat, och håller därför igen på riset.

Personligen saknar jag de stora byggrecensionerna ur forna dagars modelltidningar.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Robin Nilsson »

De där recensionerna där de kortfattat beskrev hur de rättat modellen:
"a number of faults and minor issues were corrected, see image 3 to 9"
och sen la ut texten på två-tre sidor om hur det pre-post-inthemiddle-shadades,
washades, colour-moddades, chippades & dippades och allt vad det heter.
Den som ville veta vad och hur man skulle göra för att
fixa till modellen kunde känna sig tämligen blåst på konfekten.
Den som ville en femtioelfte repetition av alla för tillfället kända
målnings/realismförhöjnings-metoder fick sina behov tillfredställda ...
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av denstore »

Robin Nilsson skrev:De där recensionerna där de kortfattat beskrev hur de rättat modellen:
"a number of faults and minor issues were corrected, see image 3 to 9"
och sen la ut texten på två-tre sidor om hur det pre-post-inthemiddle-shadades,
washades, colour-moddades, chippades & dippades och allt vad det heter.
Den som ville veta vad och hur man skulle göra för att
fixa till modellen kunde känna sig tämligen blåst på konfekten.
Den som ville en femtioelfte repetition av alla för tillfället kända
målnings/realismförhöjnings-metoder fick sina behov tillfredställda ...
Precis de är det jag efterlyser. ;)
De var roligare och intressantare läsning, och framförallt visade de att recensenten faktiskt hade byggt modellen.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Robin Nilsson »

Framförallt så framgick det MYCKET utförligt att han hade
målat & vädrat den. Att han byggt den framgick lite indirekt eftersom
den ju var målad som en helhet och inte som delar på gjutstammar ;-)
Lennart

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Lennart »

Jag tycker helt klart att en bra recension,om nu det finns skall visa bra och dåligt precis som Erik skriver.Annars har den ingen uppgift för mig som konsument.Men sen är ju allting relativt och vi uppfattar problem olika.Det gäller ju att den som recenserar kan sin modell , och helst också förebilden.För det där med målning,chippning och annat det har liksom inte med recension av modellen i sig att göra .Men å" andra sidan så kan en duktig byggare göra underverk av "sunking skit också,med lite jobb/Lennart
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Jag borde börja recensera byggsatser

Inlägg av Stefan S »

Kommer ihåg en recention av Revells Awacs i Scale Aircraft Modelling. Recencenten var en av de ordinare i tidningen. Han tyckte byggsatsen var rätt bra med några mindre problem Vad han missade var att det enda på modellen som stämde med förebilden var själva radarskivan på ryggen, resten var fel, fel kropp, fel vingar, fel stabbe fel fena och motorerna var väl heller inga höjdare......


Stefan
Skriv svar