En fråga om Trumpeters båtar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

En fråga om Trumpeters båtar

Inlägg av Fenix »

Hur är Trumpeters båtar lite sugen på att bygga en HMS Hood i 1/350 skulle göra sig bra med Bismarck och Tirpitz som redan är i bygglistan och så långt jag har sökt(Inte särskilt långt sök än så länge) så verkar trumpeter vara de enda med en HMS Hood i 1/350. Kommer dock dröja innan jag kommer så långt både ekonomiskt och sen borde jag bygga klart de 4 båtar i 1/350 jag redan har.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: En fråga om Trumpeters båtar

Inlägg av denstore »

Trumpeters Hood är en av deras tidiga modeller, men ändå ganska bra. Behöver dock uppdateras en del. Det finns rätt gott om tillbehör, har jag för mig. Eduard, White Ensign, Flyhawk och Lion Roar.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: En fråga om Trumpeters båtar

Inlägg av Ulf Lundberg »

Trumpeters fartygsmodeller är vanligtvis OK men inte topp. Om historisk korrekthet är viktigt för dig, bör du göra lite efterforskningar och vara beredd att göra en del ändringar. Trumpeter är notoriskt slarviga vad gäller detta.

Äldre Trumpetermodeller har vanligtvis skrovet delat i två delar längs vattenlinjen, s.k. waterline option. Om du bygger en vattenlinjemodell är detta inget problem. Om du bygger fullskrovsmodell får du tampas med en lång och svårslipad skarv längs vattenlinjen.

Det finns massor med eftermarknadsdelar till deras byggsatser, men glöm inte att eftermarknadsdelar bara löser vissa av byggsatsernas problem.
Man måste forfarande tunna ut relingar, propellerblad o dyl för att få till sammanhållet detaljintryck.

Uffe
Skriv svar