Liquid masking pen...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Liquid masking pen...

Inlägg av Andre B. »

Någon som testat en sådan "maskeringspenna"? Är tydligen silikon som sedan kan gnuggas bort efter att färgen torkat.

https://panduro.com/sv-se/produkter/kre ... 6lEALw_wcB

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Lurifax »

Jag har testad den men jag hade svårt att få bort maskeringen efteråt. Kanske gjorde jag fel.

Jag maskade ett antal periskop (episkop) på en strv. Det gick riktigt bra. Maskeringen flöt ut fint över de områden som skulle skyddas. Men när jag målat över alltihop (sprutat med akryl) så var det väldigt svårt att få bort maskeringen.

Min teori är att dessa pennor ska användas då man målar med akvarell på papper. Då är det lättare att gnugga bort maskeringen efteråt.

Men det hade varit kul om du testade också. För som sagt. Jag kan ha gjort eller tänkt fel. Inte första gången i så fall. :D
holst

CU@C4
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Andre B. »

Jag tänkte ta mig in till Panduro och se om de har den där pennan hemma. Egentligen vill jag ha tag i en flaska med "Micro Mask". Men det är inte helt lätt att få tag Mikro Mask utanför storstäderna. Så när jag letade alternativ som kanske kunde gå att få tag i närheten så stötte jag på den där pennan.

Jo, förstod att den är mest tänkt för papper och akvarellmålning. Men går det att gnugga bort från papper så borde det gå bra även på plast? Och jag tänkte närmast då på kamera öppningarna på min S-31:a. Och det är ju lite likt periskopen på en stridsvagn.

Men är det så att det av någon anledning är svårt att få bort från plast så kanske man skall tänka om och beställa hem den där flaskan med Micro Mask...

http://www.alfahobby.se/micro-mask-1

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Lurifax »

Jag tycker du ska pröva pennan. Men pröva den på något som inte är viktig.
Som sagt, det finns en risk att det är jag som gjort fel.
holst

CU@C4
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Urban Gardini »

Har en själv men har inte testat den ännu. En reflektion är att det förmodligen går bättre att använda den på ett blankt underlag istället för ett matt underlag så att den inte får fäste så bra, sen så är den nog även lättare att få bort om man lägger på tjockt istället för tunt.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Andre B. »

Det där är ju lite märkligt då matt papper torde vara det svåraste att få bort något på. I jämförelse då med huven till en Spitfire i 1/72. Men har de den där pennan inne på Panduro så skall jag försöka göra ett test.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Urban Gardini »

Jag gjorde en gång misstaget att maskera med Microscale Micromask på matt Tammy i tron att det var ett enkelt sätt att maskera. Jag hade fel, jag fick fan inte bort skiten efteråt...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Andre B. »

Nej Urban, sådana rysliga erfarenheter vill vi inte ha. Så jag sträcker mig till att försöka på blanka klarplastdetaljer när det gäller den här sortens "maskmedel"... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av Andre B. »

Fick hem en liten flaska med Microscale Micro Mask från Alfa Hobby idag. Då S-31:an låg och väntade på färg så var det den modell som var först ut i test.

Kan väl säga det att på burken så rekomenderar man "petroleum based paint" (enamel?). När det gäller andra färger så rekommenderar man att man testar först. Och färger innehållande vatten rekommenderas inte tillsammans med Micro Mask.

Man rekommenderar vidare att man använder pensel och säger att pendel'n kan tvättas i vatten. Själv använder jag tandpetare efter tips från Magnus här på forumet.

Efter målning och det att färgen torkat så bör "masken" skyndsamt tas bort. Lämplig verktyg är tandpetare som man "skalar" av masken med.

Skall väl säga att det jag saknade här var "torktid" för masken innan målning. Det framgår inte. Jag lät det torka i någon timme innan målning och det funkade.

Jag målade här med Tamiya's sprayfärg som fungerade väl med masken. Vet ännu inte hur väl det fungerar med andra färger. Jag blev rätt nöjd med resultatet på S-31:an.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Liquid masking pen...

Inlägg av magnusf »

Micro Mask är väldigt förlåtande, jag har inte haft några som helst problem med den oavsett färg, varken över eller under. Det är också en annan kemi jämfört med alla andra maskeringsprodukter jag provat (Humbrol, Revell, W&N och säkert någon till) som är något slags latex (luktar bildäck) och som jag har upplevt ger sig på underliggande färg ibland, framförallt har det missfärgat ljusa färger även om det legat på bara några timmar.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar