Svenska färger?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Tamiyas XF-61 och XF-66 brukar anges som de klassiska svenska färgerna olivgrön 325 och ljust gråblå 058. Hur nära verkligheten ligger dessa?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svenska färger?

Inlägg av Andre B. »

XF-81 nämndes precis i en annan tråd rörande olivgrön 325...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Svenska färger?

Inlägg av magnusf »

Inte för att jag vet om det här klarlägger något men jag har åtminstone provat några olika

Bild
Tamiya XF-13 (IJN Green) och XF-53 på undersidan. Om det berodde på att jag inte hade XF-61 hemma vet jag inte men jag tycker själv den såg rätt bra ut. Jag har också en notering om att jag testade XF-67 Nato Green men det blev inte bra, det blev just Nato-look på det hela :) !

XF-66 var uppe för diskussion för undersidan med en kompis men han framhöll XF-53 istället för XF-66 som han tycker är för mörk och för blå!

Bild
Här är det också XF-13, slatten från Hercules-bygget :) !

Bild
Och här är det Gunze H-309.

Så MITT svar på din fråga Stellan skulle vara XF-13 / XF-53. Men det är inte säkert att det är rätt givetvis...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Björn Fransson »

XF-53 tycker jag är för grå, jag skulle rekommendera en mix av 53 och 66. När det gäller den gröna tycker jag inte att Tamiya har någon riktigt bra, möjligen deras XF-81 (som jag dock inte testat). Gunze 309 är alltjämt min favorit för 325.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svenska färger?

Inlägg av Andre B. »

När det gäller ljust gråblå 058 så har Humbrol Hu 87 Steel Grey tidigare varit ett säkert kort. Hur är det idag?

Vet dock att en av de burkar jag har är grågrön istället för som tidigare gråblå...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Björn B »

Sedan ändrar ju färgerna sig lite beroende på vilket sorts ljus dom utsätts för. Det kommer nog aldrig finnas en rätt färg, bara en som känns rätt för en själv. Vi människor har ju olika färgseende.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svenska färger?

Inlägg av Andre B. »

Vi får väl sätta ihop en expertpanel av kvinnor som inte är färgblinda som vi män? ;)

Fast jag trodde att det var bara var MRP som gällde numera...

Emma, var är du?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Tack för det entydiga svaret att "det beror på ". Magnus nyanser ser ju rätt OK att laborera med. Då har jag lite att gå på.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Svenska färger?

Inlägg av magnusf »

Och jag rekommenderar att du litar på Björn F 😁!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Jo, Fransson torde kunna sina svenska färger utan och innan. Möjligtvis så kör jag med Vallejo Air som jag tycker om och är enkla att spruta riktigt tunna lager med.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar