Svenska färger?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
blytung
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jan 2015, 16:41
Namn: Peter berglund

Re: Svenska färger?

Inlägg av blytung »

finns det något flygplan kvar med orginalfärg kvar sedan 40talet på musseum i sverige ?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

blytung skrev: 02 apr 2019, 23:51 finns det något flygplan kvar med orginalfärg kvar sedan 40talet på musseum i sverige ?
Antar att när vissa flygplan renoverades så var vissa färger fortfarande i användning, exvis Gladiatorn på FVM????
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Har nu handlat på mig en hel drös av Tamiyas färger, det blev XF-13, 61 och 81 för det gröna samt 53, 66, 82 och 83 för det grå. Dags att börja experimentera.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svenska färger?

Inlägg av Andre B. »

Börjat fundera på om Tamiya AS 26 eller AS 28 kan fungera. Finns det nogon flygmaskin i Ugglarp med undersidan målad i 058?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Björn B »

Draken, Viggen, Lansen, Vampire och Sk 61 finns väl där?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Hmm, har gjort en fingertoppsfärgkarta (man stoppar fingertoppen i färgen och smetar runt färgen till en liten kvadrat på ett vanligt vitt papper och gör så med alla färgerna bredvid varandra i olika kombinationer för att matcha bästa slutliga kombination, enhetlig bakgrund och det går att kolla på samtliga undersökta färger under olika lampor eller i dagsljus).

Grönt: klassikern XF-61 ser lite väl mörk ut, XF-13 lite mer grönt än XF-81 som tycks dra mer mot olive drab (81 är Tamiyas nya färg som ska motsvara brittisk Dark Green i RAF-camout).

Grått: XF-66 är lite blåare än XF-53 som drar mot rött, om den ena är ljusare än den andra är nog akademiskt, mer en variation i varm-kall snarare. XF-83 som är RAF Medium Sea Grey är kanske lite för ljus men XF-82 Ocean Grey är för mörk.

Om jag ska kora en vinnare så blir det i nuläget...XF-81 och XF-66. Det lär skilja lite när man sprutmålar pga tunnare färgskikt och dessutom lär jag dra på olika toningar här och där. Det viktigaste är att färgerna ser bra ut tillsammans.

Tack för hjälpen.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Liten uppdatering i frågan...

Efter att ha sprutat upp vita kartongbitar med ett stort antal av Tamiyas färger, och jämfört dem med nytagna och tryckta foton i hög kvalitet (ja, jag vet att det finns många fallgropar men något måste jag ha att jämföra med och repron tycks vara inställd med samma parametrar) blir utfallet följande:

Som svensk klassisk olivgrön ser XF-13 ut som en nymålad kärra. Med XF-61 så är färgen inte lika lika ny längre, snäppet dystrare och inte lika gul.

För den gråblå färgen så korar jag XF-66 som i mitt tycke en mer acceptabel nyans än XF-53 som är ytterst lite mörkare och kanske lite rödare. Jag har jämfört i indirekt dagsljus och i elsljus. Den något ljusare nyansen kan tänkas vara mer vädringsvänlig och inte svälja så mycket ljus på ett utställningsbord. Möjligtvis skulle jag använda den ljusare som upplättning av den mörkare för att få lite nyansrikedom.

Totalt sett har jag alltså gått runt och hamnat i de rekommendationer som legat sedan urminnes tider.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av Stellan »

Lite kuriosa när jag ändå jämför nyanser:

Lägger upp mina uppmålade provkort på några svenska militära persedlar som är hyfsat nya. XF-13 är nästan helt spot on med tyget. Så man kan nog utgå från att försvaret samordnat våra textilier och hårdvara med svensk natur som flygetygen (!) ändå är tänkta att operera över.
Stellan Schroeder Englund
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Svenska färger?

Inlägg av hanfeh »

Frågor om färger ger ofta enorm respons och jag har ofta frågat mig själv om ljuset som belyser färgen och den av mig upplevda stora skillnaden i färg beroende på ljuset. Googlade fram en ppt från Philips i ämnet och fick ytterligare några punkter som jag inte är riktigt med på. Se http://mpe.arkitektur.lth.se/fileadmin/ ... erg_01.pdf
På en ppt står det "En ljuskällas färgtemperatur indikerar bara hur ljuset kommer att upplevas. Färgtemperaturen har inget att göra med ljuskällans förmåga att återge färger."
Om jag fotograferar en modell (utomhus) mitt på dagen eller sent på dagen upplever jag det som att det stora skillnader på färgen.
Sen kommer förklaring att ljuskällors förmåga att återge färger (rätt) mäts med ett Ra-index enligt testmetoder. Ra = 100 är referensvärdet med ingen förändring av färg och under 60 så är det stor (risk) för förändring av färgen. Intressant!

Jag tycker modeller får väldigt olika färger beroende på var/hur/när jag tittar på/fotograferar dem! Sen tillkommer säkert förändringar pga kamera och publicering, men de upplever jag som mindre?

Här https://www.malux.se/kunskapsbank/sa-fu ... tergivning står det att dagsljus har Ra-index 100. Men jag förstår inte för jag tycker det skiljer så mycket från gång till gång om man fotograferar?

Varför säger man att ljuskällans färgtemperatur inte påverkar den upplevda färgen?
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Svenska färger?

Inlägg av kai »

hanfeh skrev: 07 jul 2020, 23:45 Frågor om färger ger ofta enorm respons och jag har ofta frågat mig själv om ljuset som belyser färgen och den av mig upplevda stora skillnaden i färg beroende på ljuset. Googlade fram en ppt från Philips i ämnet och fick ytterligare några punkter som jag inte är riktigt med på. Se http://mpe.arkitektur.lth.se/fileadmin/ ... erg_01.pdf
På en ppt står det "En ljuskällas färgtemperatur indikerar bara hur ljuset kommer att upplevas. Färgtemperaturen har inget att göra med ljuskällans förmåga att återge färger."
Om jag fotograferar en modell (utomhus) mitt på dagen eller sent på dagen upplever jag det som att det stora skillnader på färgen.
Sen kommer förklaring att ljuskällors förmåga att återge färger (rätt) mäts med ett Ra-index enligt testmetoder. Ra = 100 är referensvärdet med ingen förändring av färg och under 60 så är det stor (risk) för förändring av färgen. Intressant!

Jag tycker modeller får väldigt olika färger beroende på var/hur/när jag tittar på/fotograferar dem! Sen tillkommer säkert förändringar pga kamera och publicering, men de upplever jag som mindre?

Här https://www.malux.se/kunskapsbank/sa-fu ... tergivning står det att dagsljus har Ra-index 100. Men jag förstår inte för jag tycker det skiljer så mycket från gång till gång om man fotograferar?

Varför säger man att ljuskällans färgtemperatur inte påverkar den upplevda färgen?
Tvärtom, det står ju uttryckligen i det citerade stycket att upplevelsen påverkas av färgtemperaturen. Däremot att ljuskällan oavsett temperatur kan återge färger, vilket jag tolkar som att färgerna inte ”viks ihop” så att de inte går att separera från varandra, mao att man med lämplig transform kan återfå ursprungsfärgerna.
Jag utgår också ifrån att ”dagsljus” med Ra-index 100 ska tolkas som standardiserat mitt-på-dagen-ljus och inte som solljus när som helst under dygnet.
Skriv svar