Lämpliga hjul till Hellers J 21?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Björn B »

Har ni någon ide om lämpliga hjul for att byta ut dom släta Hellerhjulen. Tänker närmast på storlek och "traktormönster" inte så mycket på fälgarna.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Johan Elvin »

Special Hobbys J 21 kanske?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Daniel_A »

Du brukar ju inte rädd för lite plastsnideri, Björn. Gör egna så här: http://avkopplingilitenskala.blogspot.c ... -igen.html

/Daniel
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Björn B »

Special Hobbys är en bra ide, ända fram tills det blir dags att bygga den. Då saknas hjul.
Plastsnideriet ska jag testa. Jag har inte sett den sidan förut. Hittade ett gammalt hjul med samma dimensioner som Hellerhjulet så nu kan jag testa.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Johan Elvin »

Plastsnideriet såg ju intressant ut och ett klart alternativ, dock något grovt kanske.
Jag skulle nog prova att gjuta av Special Hobbys hjul i resin om du vill använda dig av dom hjulen till Special Hobbys model (annars kan du ju bygga den med ställen uppe)

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Björn B »

Testade plastsnideri men det blev för grovt. Får försöka med avgjutning men jag har inga bra erfarenheter av det.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Andre B. »

De bästa hjulen jag sett när det gäller 1/72 är de till P-51 Mustang. Och här finns ju möjligheten att låna hjulen från någon modell (Airfix, Tamiya P-51D eller Revell P-51B). Diametern är likvärdig och J-21:an ställ bör nog funka bra ihop med hjulen. Gjorde precis en jämförelse då jag har både Mustanger och J-21:or på byggbordet. Både Pavla och eduard har gjort hjul till P-51D i 1/72 med olika däcksmönster. Så man behöver inte plundra någon modell. Det räcker med att "låna"...

https://www.squadron.com/1-72-Eduard-P- ... 672016.htm

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Johan Elvin »

Att använda sig av P-51 hjul på en J 21 känns inte riktigt som nåt alternativ.
Det är ju på tok för stor skillnad i utseende mellan dessa hjul. Det är väl på sin höjd att diametern stämmer nåt sånär. Varken däckmönster eller fälgutseende är ens i närheten.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Andre B. »

Johan Elvin skrev: 26 mar 2019, 10:05 Att använda sig av P-51 hjul på en J 21 känns inte riktigt som nåt alternativ.
Det är ju på tok för stor skillnad i utseende mellan dessa hjul. Det är väl på sin höjd att diametern stämmer nåt sånär. Varken däckmönster eller fälgutseende är ens i närheten.
Läs Björn's fråga igen så framgår det att fälgarna har mindre betydelse.

Och för den händige så går det nog att ta bort däcken på Heller hjulen och ersätta dem med lämpliga däck från P-51D hjul eftersom det finns väldigt mycket att välja av. Diametern stämmer hyfsat och mönster liksom bredden på däcken skiljer lite beroende på utgåva (Heller, Academy, Italeri, Tamiya, Airfix, Hasegawa, eduard mfl).

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lämpliga hjul till Hellers J 21?

Inlägg av Johan Elvin »

Andre B. skrev: 26 mar 2019, 11:33
Johan Elvin skrev: 26 mar 2019, 10:05 Att använda sig av P-51 hjul på en J 21 känns inte riktigt som nåt alternativ.
Det är ju på tok för stor skillnad i utseende mellan dessa hjul. Det är väl på sin höjd att diametern stämmer nåt sånär. Varken däckmönster eller fälgutseende är ens i närheten.
Läs Björn's fråga igen så framgår det att fälgarna har mindre betydelse.

Och för den händige så går det nog att ta bort däcken på Heller hjulen och ersätta dem med lämpliga däck från P-51D hjul eftersom det finns väldigt mycket att välja av. Diametern stämmer hyfsat och mönster liksom bredden på däcken skiljer lite beroende på utgåva (Heller, Academy, Italeri, Tamiya, Airfix, Hasegawa, eduard mfl).

/André
Jo, det läste jag
har man inte större krav än så att man skulle kunna använda sig av P-51 hjul på en J 21 så kan man ju ta vilket hjul som helst.
Och om man läser vidare så är "traktor mönstret" av betydelse och det har jag inte sett nåt enda P-51 hjul som kommer i närheten av.

Bild
Bild
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar