Heller!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Heller!

Inlägg av Andre B. »

Fann den här artikeln när jag letade efter en gammal modell från Heller. Den skrevs för några år sedan och har kanske lästs av några här?

http://hjak.se/2013/08/03/heller-en-air ... bbyrummen/

Som gammal älskare av Heller's modeller så får man väl säga att Heller lever fortfarande och överraskar då och då? Och vi är ju några här som återkommande plockar fram någon gammal men i grunden fin Heller modell, kanske sågar lite i och sätter ihop! ;)

Så vad har ni liggande och pågående från Heller? Vad byggde ni senast? Och vad skulle ni vilja bygga?

Vänligast / André

Ps.
I min "bygghörna" så ligger det en J-28:a, ett par J-29:or, en A-32, en JA-37, en, nej två Spitfire's, en J-26 Mustang och två "J-21:or"...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Heller!

Inlägg av kimskarby »

Tjena.
Har också alltid uppskattat Hellers modeller. Lättbyggda och för oss som gillar svenskt oftast det enda alternativet rörande en del flygtyper. Deras Viggen är min favorit då samtliga versioner går att bygga. Senaste modellen jag byggde var dock en Draken, fast omgjord till en tvåsitsare.
Det enda från Heller jag har liggandes i gömmorna är en gammal DC-8 med SAS-märken.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Heller!

Inlägg av olindau »

Till senaste månadsmötet var den här klar.

Bild
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller!

Inlägg av Björn B »

Har ju en A 21A klar för målning och kommer nog plocka fram en J 21 till. Dessutom ligger en Vampire på bordet och hoppas att jag ska starta bygget på den.
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Heller!

Inlägg av Frasse »

Min senaste Heller med Maestro tillbehör färdig i höstas.
DSC01149.JPG
DSC01149.JPG (3.79 MiB) Visad 7342 gånger
DSC01149.JPG
DSC01149.JPG (3.79 MiB) Visad 7342 gånger
Har flera Heller satser i stashen bl.a. flera J21,safirer, storch, focke wulf 190 m.m

Göran
Bilagor
DSC00850.JPG
DSC00850.JPG (4.06 MiB) Visad 7342 gånger
Paint it black ! :twisted:
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Heller!

Inlägg av Fenix »

Jag har deras JA 37 liggande har inte bestämt vilken 37:a det ska bli än sen har jag en påbörjad SF 37 och en SK 37 både väntar på målning och mig på att välja individer =) jag har en även heller DC-6:a i 1/72 från SAS som är skjuten på framtiden tills jag vet hur jag ska få bort all färg på kroppen som inte vart bra när jag målade den för länge sen. Det är ju tyvärr inte modell färg jag använt utan en sprayburk köpt i en färgaffär.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller!

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, vad var det...? Tror att det var deras Renault 4, och innan dess deras Citroën HY skåpbil. Två habila modeller som dock båda kändes som om de var typ femton-tjugo år gamla trots att båda är nästan nya. Men ändå helt okej.

Bild

Bild

Håller även på med deras Mirage IV i 1/72 och fingrar lite på lådan på samma förebild i 1/48. Men den känns som en hyfsat stor utmaning...
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller!

Inlägg av Andre B. »

En utmaning? Heller's Mirage IV har jag hört och läst mycket om genom åren. Ser fram mot att läsa dina erfarenheter av den Björn.

Renault 4:an finns på önskelistan liksom Heller's Renault 16. Sen skulle jag gärna bygga Scania 141:an igen.

Björn, du har inte funderat på att lägga in en annons på blocket eller bilbörsen när det gäller Renault 4:an? Det går närmast inte att se att det är en modell... *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Heller!

Inlägg av Knajd »

Björn Fransson skrev: 18 mar 2019, 13:12 Ja, vad var det...? Tror att det var deras Renault 4, och innan dess deras Citroën HY skåpbil. Två habila modeller som dock båda kändes som om de var typ femton-tjugo år gamla trots att båda är nästan nya. Men ändå helt okej.

Bild

Bild

Håller även på med deras Mirage IV i 1/72 och fingrar lite på lådan på samma förebild i 1/48. Men den känns som en hyfsat stor utmaning...
De där var jättefina. Speciellt R4an med lite nyanser av smuts och rost!

On topic - Hellers gamla Viggen. Efter två byggen sitter momenten i rygraden och den är ganska lätt att detaljera och peta dit resindelar på.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller!

Inlägg av Andre B. »

Tamiya var tydligen inte först med bilar i 1/20. Heller's Renault 16 var tydligen utgiven i denna skala redan 1965. Och då i olika färger! *s*

http://hellerpassionmaquettes.blogspot. ... n.html?m=1

Och det är tydligen en väldigt sällsynt modell... ;)


Något jag annars uppskattar med Heller's mindre flygplansmodeller i 1/72 är att de oftast är lätta att få tag i, billiga och att man därför vågar såga i dem...

IMG_20190319_191403_780.jpg
IMG_20190319_191403_780.jpg (322.86 KiB) Visad 7085 gånger

Mitt eget J-21M(e) bygge... ;)

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar